Afbeelding: Young Diamantaires (De Beers)
Als iemand in de industrie wil weten hoe de diamantsector te transformeren en zijn toekomst veilig te stellen, dan kan het goed zijn om te spreken met de 25 leden van de Young Diamantaires groep die op missie gingen naar Zuid-Afrika.
Onder de afgevaardigden uit 10 landen bevonden zich een juwelier die een museum oprichtte om de belangstelling voor edelstenen te stimuleren, een andere die begon met het aanbieden van diamanten uit het laboratorium en verschillende social-media fanaten.
Young Diamantaires ontstond in 2016, toen Rami Baron, voorzitter van het promotiecomité van de World Federation of Diamond Bourses (WFDB), in 2016 de noodzaak zag om de nieuwe generatie industrieleden te helpen zich aan te sluiten. Hij richtte een WhatsApp-groep op – die inmiddels meer dan 200 leden telt – en organiseerde bijeenkomsten op beurzen. Het ruim overbooked bezoek aan de Venetia mijn van De Beers was het meest ambitieuze plan tot nu toe, met een dag op de site, excursies naar een lokale school en een nabijgelegen nationaal park, en een gelegenheid om bedrijven te ontmoeten die De Beers ondersteunt in de omgeving.
De sterke consensus tijdens de reis van de Young Diamantaires was dat mijnbouwbedrijven dit soort toegang moeten verlenen aan mensen die geïnteresseerd zijn en niet alleen aan mensen met een directe commerciële band met de activiteiten. De Beers heeft vaak klanten verwelkomd in zijn mijnen (en was ooit gastheer van Kim Kardashian in het Jwanengdepot in Botswana), maar de leden van de Young Diamantaires vormden een andere categorie. Velen van hen waren op zoek naar meer informatie over de branche en wilden kennis terugbrengen die ze konden gebruiken om te helpen bij de verkoop van diamanten in hun winkels of die van hun klanten.
“Mensen wilden geheimzinnig zijn over wat er in een mijn gebeurt. Maar ik heb hier grote veranderingen in gezien“, zegt Prernaa Makharia, een in India gevestigde juwelenblogger en -beïnvloeder. “[Bedrijven] zijn gaan geloven in het concept om consumenten bewust te maken van wat er zich achter de schermen afspeelt“.
Zo ontmoette de groep Young Diamantaires mijnwerkers die gelukkig leken in hun werk, ervoer de strenge veiligheidsregels die De Beers oplegt in Venetia, en kon de groep mijnmanagers vragen naar de operationele details. Ze leerden ook over de huidige uitbreiding van de open mijn naar de ondergrondse mijnen, die zal zorgen voor een ruwbevoorrading tot 2046. Waartegen verschillende generaties diamanthandelaars en -consumenten zullen zijn gekomen en gegaan.
De Beers organiseerde ook een bezoek aan een van de 19 lokale scholen die het bedrijf financiert, en nodigde een aantal bedrijven uit uit de buurt – die De Beers ook steunt – om hun koopwaar tentoon te stellen in de lodge waar de groep verbleef. De moderne consument geeft immers steeds meer om het sociale goed dat met producten gepaard gaat en wil echte zekerheid over de herkomst van diamanten.
“Waar ze deze activiteiten ontplooien, zullen andere mijnbouwbedrijven volgen“, aldus Kealeboga Pule, oprichter en directeur van het in Johannesburg gevestigde Nungu Diamonds, die de reis heeft geïnitieerd en georganiseerd. “Ze beseffen de noodzaak om meer open te zijn.”
De drie dagen waren ook een kans om manieren te bedenken om lokale mensen in Zuid-Afrika te helpen en de verkoop thuis te stimuleren. Op een avond, nadat de groep de door De Beers-gesponsorde Renaissance Secondary School in Musina, in het noordelijkste deel van het land, had bezocht, zat Baron met de groep rond een kampvuur om te bespreken hoe ze 140.000 dollar konden inzamelen om een bibliotheek en cafetaria voor de leerlingen te financieren.
Onder een baobab, de beschermde ‘ondersteboven boom‘ van de regio, debatteerden de Young Diamantaires over de details van het vinden van het geld, maar één ding bleef maar naar voren komen: De sector heeft een ethische en commerciële verplichting om betrokken te raken bij deze lokale projecten en een verhaal te creëren voor de consument. (Als ze een ander verhaal willen, kunnen ze de aandacht vestigen op het werk dat De Beers heeft gedaan om baobabs te transplanteren, terwijl mijnwerk hen gedwongen heeft om ze te ontwortelen).
“De kampvuurdiscussie heeft de wens en vastberadenheid aangewakkerd om verandering te brengen en bij te dragen“, aldus Baron. “De hoogtepunten zijn gedeeld met [De Beers] leidinggevenden, die de rauwheid van emoties die we allemaal hebben ervaren en onze vastberadenheid om bij te dragen en een verschil te maken, konden zien.”
De Young Diamantaires overweegt nu hoe het de uitvoermogelijkheden voor lokale diamantslijpers in Zuid-Afrika door een regeling met Australië kan creëren, waar Baron is gevestigd. Het is ook van plan om de groep uit te breiden door middel van een website en, mogelijk, door het lanceren van wereldwijde afdelingen, voegde de oprichter eraan toe.
De deelnemers weten dat ze een moeilijke taak hebben om de bredere bedrijfstak te hervormen. De houding in de handel verandert langzaam, maar er moet nog steeds een verschuiving plaatsvinden in de manier waarop mensen nieuwe ideeën en jongere handelsleden benaderen, zo betoogden ze. Veel oudere diamanthandelaars geloven dat de huidige neergang gewoon een andere dip is die zal eindigen met een opleving, maar dit is onjuist, aldus Alain Zlayet, CEO en oprichter van het Antwerpse Zlayet & Sons Diamonds.
“Wij zijn degenen die op een nieuwe manier denken en praten en onderzoeken, zoals de millennials,” legde Zlayet uit. “Ze hebben begrepen dat we een bron van informatie zijn voor [instellingen zoals de WFDB]. Ze putten uit onze inzichten.“