Afbeelding: The Clear Cut
Via zijn nieuwe Travel Ring-programma biedt juwelenbedrijf the Clear Cut klanten die een natuurlijke diamanten verlovingsring van een bepaalde grootte kopen, een gratis 2 ct. lab-gegroeide diamant aan om te dragen als alternatief wanneer ze op reis gaan.
Als een klant een natuurlijke diamanten ring van meer dan $20.000 koopt, voorziet het Travel Ring-programma in een gestandaardiseerde reisring met een gratis 2 ct. ronde briljante labgegroeide middensteen, aldus Olivia Landau, medeoprichter van The Clear Cut. De optie is ook beschikbaar voor klanten die in het verleden een in aanmerking komende natuurlijke diamanten ring van the Clear Cut hebben gekocht. Klanten zijn verantwoordelijk voor de kosten van het zetten van de reisring. Deze bedragen ongeveer 1.500 dollar.
“We hebben een overweldigende respons ontvangen sinds de lancering van het Travel Ring-programma en hebben al een uitgebreide wachtlijst voor dit aanbod“, aldus Landau.
Het programma van The Clear Cut is een interessante draai aan de manier waarop juweliersbedrijven de belangstelling van het publiek voor labgegroeide diamanten benaderen.
In het geval van The Clear Cut hebben Landau en haar man en medeoprichter Kyle Simon tot nu toe volgehouden dat hun bedrijf alleen natuurlijke diamanten gebruikt in hun sieraden. De website en sociale media benadrukken dit beleid, met de opmerking dat The Clear Cut alleen “ethisch verkregen, natuurlijke, onbehandelde, GIA-gecertificeerde diamanten” verkoopt.
Landau zegt dat laboratoriumdiamanten waarschijnlijk een veelbesproken onderwerp in de industrie zullen blijven, maar door dit nieuwe initiatief ziet zij hoe deze zeer verschillende producten kunnen worden gebruikt om elkaar aan te vullen.
“Natuurlijke diamanten zijn meer dan een miljard jaar oud – zelfs ouder dan sommige sterren aan de hemel. Lab-gegroeide diamanten worden in massa geproduceerd in fabrieken, waardoor verkopers een onbeperkte voorraad kunnen hebben. Het resultaat is dat lab-gegroeide diamanten momenteel ongeveer 97% goedkoper zijn dan natuurlijke diamanten en in prijs blijven dalen“, aldus Landau. “Aan de andere kant zijn de prijzen van natuurlijke diamanten gestaag gestegen sinds de COVID-19 pandemie. Deze prijsverschuiving bood ons een unieke kans om beide producten samen aan de consument aan te bieden.”
Landau zegt dat Clear Cut klanten gevraagd hadden om reisringen met cubic zirconia; klanten wilden een vervangingsring zodat ze zich geen zorgen hoefden te maken over het verlies van een waardevolle of emotionele ring tijdens een vakantie of zakenreis. Landau zegt dat zijn Travel Ring programma groeide uit die verzoeken, evenals uit een virale TikTok video die Landau had gemaakt over lab-grown diamanten.
“Ik postte een video van vier seconden die zei dat je een twee-karaats lab-gegroeide diamant kon krijgen voor $ 600. De video groeide snel organisch tot meer dan 1 miljoen views,” zegt Landau. “Door de commentaren realiseerde ik me dat er een ongelooflijke hoeveelheid verkeerde informatie op het internet werd verspreid over lab-grown. Educatie is een pijler binnen de Clear Cut, en ik wilde klanten informeren over de belangrijkste onderscheidende factoren tussen natuurlijke diamanten en lab-grown, zodat ze uiteindelijk de beste beslissing voor zichzelf en hun budget kunnen nemen.”
Na die TikTok, zegt Landau dat ze een 2 ct. lab-grown diamant uit India kocht voor ongeveer 600 dollar. Het merk besloot het proces te blijven documenteren via extra TikToks.
“We hebben uiteindelijk drie extra korte video’s geplaatst om een vierdelige serie te maken. Deel 2 documenteerde het proces van de aankoop van de lab-gegroeide diamant voor 600 dollar en zorgde voor transparantie rond de werkelijke marktprijs voor lab-gegroeide diamanten,” zegt Landau. “Voor deel 3 haalden we de diamant uit de doos en haalden we hem door onze Yehuda-diamanttestmachine naast een natuurlijke diamant. Ten slotte onthulden we voor deel 4 dat we de lab-grown gratis zouden weggeven.”
The Clear Cut heeft een informatieve pagina over het programma op zijn website en een link voor mensen om zich in te schrijven op de wachtlijst. De juwelier heeft andere merkspecifieke programma’s gecreëerd rond zijn op maat gemaakte verlovingsringen, waaronder de optie voor klanten om een NFT (non-fungible token) te kopen om te helpen hun ring en de aankoop ervan te documenteren en hun aanzoekverhaal als aandenken op te slaan op de blockchain.