De Amerikaanse reclameregulator heeft de Natural Diamond Council (NDC) berispt vanwege zijn beweringen over het milieu, na een klacht van Diamond Foundry, een in het lab gekweekte producent.
De National Advertising Division, onderdeel van zelfregulator BBB National Programs, heeft de NDC opgeroepen om te stoppen met het gebruik van bepaalde beweringen waarin natuurstenen worden vergeleken met synthetische stenen, aldus de NDC donderdag. Deze omvatten beweringen dat in het lab gekweekte diamanten drie keer meer koolstof uitstoten dan hun gedolven tegenhangers.
De aanbeveling draaide rond beweringen die de Diamond Producers Association (DPA) – de voorganger van de NDC – voor het eerst publiceerde in een rapport uit 2019 over de relatieve impact van de twee producten. Daarin schatte de DPA de gemiddelde kooldioxide-uitstoot van haar leden op 160 kilogram per karaat geslepen diamant, op basis van gegevens uit 2016. Dat in vergelijking met een uitstoot van 511 kilogram per karaat voor het equivalente lab-gekweekte materiaal.
“NAD stelde vast dat het bewijs van de adverteerder niet voldoende betrouwbaar was om zijn vergelijkende koolstofuitstootclaims te ondersteunen,” zei het. “Verder was het NAD bezorgd dat dergelijke beweringen een bredere impliciete boodschap uitdroegen over de algemene milieuvoordelen van gedolven diamanten versus door de mens vervaardigde diamanten, een boodschap die niet werd onderbouwd.”
De NAD bekritiseerde ook de taal die de toenemende schaarste van natuurlijke diamanten benadrukte, en riep de NDC op om niet langer te zeggen dat gedolven stenen met de dag schaarser worden.
“Hoewel het waarschijnlijk is dat problemen met de bevoorrading op een dag de consumentenmarkt voor natuurlijke diamanten zullen beïnvloeden, brengt de gewraakte reclame redelijkerwijs de boodschap over dat consumenten in de toekomst mogelijk uit de diamantmarkt worden geprijsd en geen natuurlijke diamanten meer kunnen kopen, en dat zij daarom nu moeten handelen,” vervolgde de NAD.
Het NAD meldde dat de raad ermee had ingestemd de aanbevelingen op te volgen en dat het de suggesties zou “overnemen naarmate het meer gegevens verzamelt om zijn reclameclaims te staven“.
Het incident is de nieuwste twist tussen de natuurlijke en lab-gekweekte sectoren. Vorige maand klaagde de NDC bij de NAD over de marketing van Diamond Foundry, wat de waakhond ertoe aanzette de fabrikant van synthetische edelstenen te vertellen dat hij duidelijker moest zijn over de herkomst van zijn producten.