Het was een zomerhittegolf op verkoopgebied. Groothandelaren gebruiken superlatieven om hun activiteit te beschrijven en melden stijgingspercentages die men eerder zou associëren met startende dan met reeds lang gevestigde bedrijven.
New York: Positiviteit heerst
“We hebben goede tijden gekend, maar niet zoals deze. Het is fantastisch,” zegt Ketan Mehta, president van de New Yorkse fabrikant en handelaar Divina Creations. “We stoppen niet met het uitschrijven van facturen.”
Zelfs nu mensen meer uitgeven aan reizen en discretionaire aankopen, had Mehta om verschillende redenen een “onderbuikgevoel” dat er geen vertraging in de handel zou komen.
Ten eerste hebben dealers en fabrikanten niet “genoeg goederen in hun kluis“, zei hij. Er zijn veel “ontbrekende vakken in ieders inventaris,” en ze zullen blijven kopen om die gaten te vullen, waaronder zeer courante artikelen.
Ten tweede heeft India te kampen met problemen die enigszins onder de radar blijven. In 2020 hebben veel geschoolde arbeiders de fabrieken verlaten omdat ze in hun levensonderhoud moesten voorzien, en ze zijn niet teruggekeerd. Maar de nieuwe werknemers zijn minder ervaren, wat leidt tot een vertraging van de productie. “Dit gebrek aan goederen en de tragere productiesnelheid zullen de komende zes tot acht maanden in ons voordeel werken,” voorspelt Mehta.
Hoewel hij zal exposeren op de Las Vegas Antique Jewelry & Watch Show in augustus, is de datum van de JCK Las Vegas show “te laat” voor de majors en winkelketens, die hun budgetten en bestellingen al hebben afgerond om zeker te zijn van verzending op tijd voor de feestdagen. Voor hen zou JCK een “meet and greet” zijn. In plaats daarvan zal het een “leveringsbeurs” zijn waar een bestelling wordt opgenomen en verzonden, met onafhankelijken en kleine zelfstandige winkeliers die een grotere rol spelen.
Met uitzondering van de prijs – “een schietschijf die maar blijft stijgen” – voorspelde Mehta dat het momentum op alle niveaus en voor grote en kleine klanten zou aanhouden. “Er is geen ruimte voor negativiteit in deze markt.”
Chicago: Tweecijferige groei.
Praveen Dukkipati heeft maar één woord nodig om zijn recente sales te beschrijven: “verbazingwekkend.”
De president van Atlantic Diamond Company in Chicago, Illinois, rapporteert een “uitzinnige” juni waarin de 44-jarige groothandel zijn vorige recordhoogte voor die maand verdubbelde.
“We doen het met losse stenen,” verklaart hij. “Ze maken 99,5% van onze omzet uit, waarbij ronde stenen van 2 karaat en meer twee keer zo snel worden verkocht als fancies.”
Hij verwacht dat het tempo zal aanhouden. “De prijzen van ruwe stenen zijn gestegen, het aanbod is gedaald en de vraag is ontzagwekkend,” zegt hij, waarbij hij opmerkt dat Covid-19-varianten sommige mensen er misschien van weerhouden om uit te geven aan reizen en recreatie.
Hoewel hij niet aanwezig is op JCK, is hij van plan om het online te volgen. Maar hij vindt ook dat het noodzakelijk is dat beurzen en retailers zich aanpassen aan de manier waarop mensen nu winkelen.
“Het is logisch om een unieke steen te tonen die kan worden gepast en vervolgens gefotografeerd of op video via sociale media aan een klant kan worden getoond,” gaat hij verder. “Maar waarom zou je een steen van 2 karaat, G, SI1 aan juweliers laten zien? In plaats van door een gangpad te lopen bij JCK, zouden ze op dezelfde manier moeten zoeken en kopen als hun klanten doen, vanop hun telefoon of computer.”
Dukkipati heeft ook opgemerkt dat retailers die “waarde hechten aan snelheid en uitvoering” het beter hebben gedaan in deze markt omdat ze begrijpen dat hun klanten 10 uur online doorbrengen op zoek naar een diamant en 10 minuten in een winkel om hem daarna te kopen. “De detailhandelaars die een item op memo krijgen, het verkopen en er onmiddellijk voor betalen, hebben begrepen waar het vandaag in de diamantverkoop om gaat,” stelt hij.
Dallas: Voorraadstrategieën
“De telefoon rinkelt van 8 uur ’s morgens tot 8 uur ’s avonds,” zegt Gadi Spiro, voorzitter van groothandel SJ Diamonds in Dallas, Texas. Maar terwijl de vraag er is, maken voorraadproblemen het veel moeilijker om orders te vervullen. Na een “moeilijk jaar,” gaf Spiro toe dat hij zich niet de laatste keer kon herinneren dat de vraag het aanbod in deze mate overtrof. “Ik verkoop stenen die al jaren in mijn kluis liggen en die nooit zouden zijn verkocht als er voldoende aanbod was geweest.”
Spiro wijst erop dat de zeer specifieke verzoeken van klanten het probleem verergeren doordat het “moeilijker is om die exacte steen te leveren of te vinden of de prijs te evenaren die ze bereid zijn te betalen“. Soms onderhandelt hij en biedt hij een steen aan in een andere slijpvorm, maar van dezelfde grootte en helderheid. Hij maakt zich echter zorgen over het feit dat sommige winkeliers op lab-grown overstappen om aan de vraag te voldoen.
Een ander probleem is de vertraging bij het terugkrijgen van stenen van het Gemological Institute of America (GIA), dat vaak vier tot zes weken nodig heeft om ze te beoordelen.
Spiro zal wellicht de JCK bijwonen als koper, en toonde ook interesse in het gebruik van een online platform. Toch was hij sceptisch over de komende maanden. Discretionaire uitgaven nemen toe, maar dat geldt ook voor de inflatie. “Ik ben blij dat we voorbij Covid-19 zijn en dat de markt voor diamanten sterk is,” zei hij. “Maar het kan niet alleen maar omhoog en omhoog gaan. Zodra de voorraad weer begint te stromen, kan de zeepbel barsten.“