Handelaren begroeten de herfst na een schitterende zomer, met veel positiviteit in de aanloop naar de feestdagen.
De traditioneel rustige zomer was dit jaar een verre herinnering. In plaats daarvan zal de zomer van 2021 herinnerd worden dankzij een verkoopgolf in de nasleep van de pandemie.
New York: Hervatten van klantenbezoeken
Suna, die juwelen van uitzonderlijke kwaliteit vervaardigt die in de groothandel in de zes cijfers kunnen oplopen, wees op de uitdaging om fijne edelstenen te vinden. In 2020 kocht zijn bedrijf bijna geen voorraad, maar nam het de tijd om enkele stenen te monteren die zich in de loop der jaren hadden “opgehoopt“. “We hebben de luxe gehad om van onze uitgebreide losse voorraad te leven,” zei hij.
Suna’s grootste uitdaging is echter het vinden van high-end juweliers en zetters. Aangezien alle productie ter plaatse gebeurt, heeft een tekort aan gekwalificeerd talent een invloed op het vermogen van het bedrijf om voorraadartikelen te produceren.
Suna Bros heeft altijd deelgenomen aan de Couture en Centurion shows, maar besloot in januari om dit jaar niet meer aan de grote beurzen deel te nemen. De eigenaars en vertegenwoordigers van het bedrijf hebben ongeveer drie maanden geleden hun reizen naar de winkels hervat en hebben daarbij alle gezondheidsprotocollen in acht genomen. Deze strategie heeft in het voordeel van Suna Bros gewerkt. “De bestellingen zijn groter als we naar de winkel gaan. De eigenaar en de inkoper zullen naar de lijn kijken om te bepalen wat er binnen moet komen, maar vaak is het verkooppersoneel aanwezig, en zij kijken naar stukken met een specifieke klant in gedachten“, legt Suna uit.
Hij is “zeer, zeer optimistisch” dat de verkoop sterk zal blijven in aanloop naar de eindejaarsperiode.
Atlanta: vraag naar lab geproduceerde stenen
“Onze zaken zijn absoluut verbeterd,” verklaarde Ronit Pinsky, juweelontwerpster bij Crown Diamond in Atlanta, Georgia. Pinsky vergeleek de verkoop van dit jaar met een “zeer uitdagend” jaar 2020, waarin de omzet van de familiegroothandel een van de laagste punten bereikte sinds de opening van het bedrijf in 1986.
Ze koppelde de opleving aan de distributie van vaccins, waardoor de winkels weer open konden. De groothandelaar heeft geen voorraadtekorten gekend, gezien zijn nauwe banden met een fabrikant in Israël, meldde zij. Hoewel er bij Crown een grote vraag is naar diamanten uit mijnen, is de verkoop van lab-diamanten een belangrijke motor van de onderneming geworden.
“De vraag naar laboratoriumdiamanten is enorm. Ik denk dat het de onafhankelijke juweliers en sommige ketens heeft geholpen om er weer bovenop te komen na de pandemie – en ook ons bedrijf,” zei Pinsky. De prijs van lab diamanten is aantrekkelijk voor de budget-bewuste klant, legde ze uit, omdat het een betere waarde biedt en “verbazingwekkende kleur en helderheid.”
Rondjes, ovalen en kussens zijn de topverkopers van Crown, en celebrity-invloeden kunnen een rol spelen bij het creëren van een “begerenswaardig ontwerp“. Sinds een verlovingsring met een verborgen halo in een aflevering van The Bachelorette opdook, heeft Pinsky enkele verzoeken gekregen voor die stijl, waarbij de halo zich onder de kroon bevindt in plaats van rond de centrale steen.
Pinsky uitte enige bezorgdheid over de gezondheids- en economische gevolgen van de Delta-variant. “Over de hele linie zal geen enkel bedrijf een tweede stopzetting overleven,” verklaarde ze. Maar, aangemoedigd door de huidige verkoop, is ze positief dat de feestdagen van 2021 commercieel beter en voorspoediger zullen verlopen dan die van vorig jaar.
Seattle: Ten dienste van de zelfstandige winkeliers
“De verkoop is voortdurend gestegen“, zegt David Stone, president van groothandelaar Pacific Gem in Seattle, Washington. Zijn klanten zijn voornamelijk juweliers in kleinere steden in het noordwesten van de VS.
Er worden meer goederen in consignatie verzonden, omdat zijn klanten niet kopen voor hun voorraad, aldus Stone. In feite, zei hij, proberen sommigen hun inventaris te verminderen, maar ze zitten vaak “vast” zonder de juiste steen en moeten hem bellen om die te vinden.
Stone zei dat hij “zeer selectief” kocht voor “alles met een korrelgrootte van 5 tot 6 en hoger“. Terwijl hij een “stormloop op radiants” heeft gezien, merkte hij op dat ovals “een beetje aan het afkoelen waren“. Hij heeft geen problemen met voorraden gehad, wat hij toeschrijft aan zijn 30-jarige relatie met leveranciers die “goed voor ons zorgen“.
“Technologie heeft de wereld en de diamantindustrie heel klein gemaakt. Ik kan met een handelaar in India praten en binnen vier of vijf dagen geleverd krijgen,” zei hij. Hij noemde ook Segoma Imaging – het bedrijf achter de diamantschermtechnologie van e-commercebedrijf R2Net – dat het gemakkelijker maakt om goederen virtueel te onderzoeken alvorens ze te kopen.
Hoewel zijn klanten nog niet voor Kerstmis hebben besteld, is Stone proactief bezig met het opzetten van verkooppunten met een dozijn diamanten oorbellen en het aanbieden van gunstige voorwaarden voor deze populaire cadeau-artikelen.
Zelfs met Covid-19 had hij vorig jaar een “verrassend goede” kerstperiode. Hij is optimistisch maar “onzeker” over de kerstverkopen van dit jaar. Net als zijn klanten hoopt hij dat de markt “sterk blijft.”