Pandora staat op het punt om een totale herziening van zijn branding te onthullen, omdat het opnieuw in contact wil komen met de consument na teleurstellende verkoopcijfers.
De Deense juwelier zal een nieuw “bedrijfspurpose, merkexpressie en visuele identiteit” lanceren, terwijl hij vorige week een vernieuwd winkelontwerp, online winkels en ontwerpsamenwerkingen met wereldwijde franchises introduceerde, aldus de Deense juwelier. Het bedrijf zal ook partnerschappen aangaan met beroemdheden, influencers en diverse organisaties, zo voegde het eraan toe.
Pandora zal de herlancering, samen met een nieuwe collectie, op een evenement in Los Angeles op 28 augustus presenteren. In de tweede helft van 2019 en in 2020 zullen de features van het nieuwe merk en concept verder worden uitgerold. Het plan maakt deel uit van Programme Now, dat de onderneming in november 2018 introduceerde nadat het in de loop van het jaar door slechte prestaties gedwongen werd om zijn omzetprognose drie keer te verlagen. De vraag van de consument naar zijn bedeltjes, het paradepaardje van het bedrijf, heeft bijzonder zwakke vooruitgang laten zien.
“Het evenement in Los Angeles markeert het begin van onze tocht om relevanter te worden voor de consument“, aldus Alexander Lacik, CEO van Pandora. “We hebben zeer positieve feedback gekregen van de proefprojecten die we eerder dit jaar hebben uitgevoerd, dus we willen dit graag meenemen naar consumenten over de hele wereld en een frisser en eigentijdser Pandora laten zien“.
Pandora’s eerste winkel met een nieuwe naam zal later dit jaar openen in het Verenigd Koninkrijk, gevolgd door lanceringen in China en Italië.
Over Pandora
Pandora A/S (vaak gestileerd PANDORA) is een internationale Deense juwelenfabrikant en -detailhandelaar, opgericht in 1982 door Per Enevoldsen. Het bedrijf begon als een familiebedrijf in Kopenhagen.
Het staat bekend om zijn aanpasbare bedelarmbanden, designerringen, halskettingen en (inmiddels niet meer verkrijgbare) horloges. Het bedrijf heeft een productievestiging in Thailand en verkoopt zijn producten in meer dan 100 landen op zes continenten met meer dan 7.800 verkooppunten.
Pandora werd in 1982 opgericht door de Deense goudsmid Per Enevoldsen en zijn toenmalige vrouw Winnie Enevoldsen. Het paar begon op kleine schaal met het importeren van juwelen uit Thailand en het verkopen ervan aan consumenten. Na een succesvolle groothandelsproject, huurde Enevoldsen in 1989 eigen ontwerpers in en richtte een productievestiging op in Thailand, waar het nog steeds is gevestigd. Met lage productiekosten en een efficiënte toeleveringsketen konden de Enevoldsens betaalbare, met de hand afgewerkte juwelen leveren voor de massamarkt. De collectie van Pandora groeide uit tot een assortiment ringen, kettingen, oorbellen en horloges. Pandora is in 2000 begonnen met de verkoop van haar kenmerkende armbanden na een patent en enkele jaren van ontwikkeling.
Pandora werd ’s werelds op twee na grootste juweliersbedrijf in termen van verkoop, na Cartier en Tiffany & Co. In 2011 werd gemiddeld meer dan één sieraad van Pandora om de seconde verkocht. De aandelen daalden in 2011 met bijna 80% na een verschuiving van de focus naar hoogwaardige ontwerpen, maar de prestaties herstelden zich na een terugkeer naar de meer betaalbare massamarkt.