De juwelenverkoop van Richemont is in het derde fiscale kwartaal met 9% gestegen ten opzichte van vorig jaar. De sterke groei in het grootste deel van het wereldwijde netwerk van Richemont compenseerde de zwakte op de Europese markt.
De juwelenopbrengsten van Cartier, Van Cleef & Arpels en Buccellati zijn in de drie maanden eindigend op 31 december gestegen tot 2,37 miljard euro (2,87 miljard USD), aldus Richemont. Het bedrijf zag een sterke vraag van consumenten naar luxe juwelen, die het negatieve effect van tijdelijke winkelsluitingen compenseerde. Bij constante wisselkoersen steeg de verkoop van juwelen met 14%.
“De omzetstijging bij de juweliershuizen werd ondersteund door een goede verkoop van juwelen en horloges bij Cartier en Van Cleef & Arpels,” merkte het bedrijf op. “De verkoop steeg in alle regio’s behalve Europa, en in alle kanalen.”
De omzet van de horlogemerken, waaronder Piaget en Vacheron Constantin, daalde met 7% j-o-j tot 758 miljoen euro (918,8 miljoen USD).
De groepsomzet voor het derde kwartaal steeg met 1% tot 4,19 miljard euro (5,07 miljard USD). De verkoop in Asia Pacific steeg met 21% dankzij een groei met dubbele cijfers in China en Taiwan, terwijl de verkoop in het Midden-Oosten en Afrika met 20% steeg. De sterke prestaties op deze markten wogen op tegen een “duidelijke inkrimping” van 22% in Europa, waar regeringen hernieuwde maatregelen namen ter bescherming van de volksgezondheid en reisbeperkingen invoerden om de opleving van Covid-19 een halt toe te roepen. De verkoop in Noord- en Zuid-Amerika daalde met 4%.