Toen James Allen, de e-commerce-dochter van Signet juweliers, in mei begon met het aanbieden van door de mens gemaakte diamanten, voegde het bedrijf een extra zoektabblad toe aan de site: “Aardgecreëerde diamanten” of “Lab-gecreëerde diamanten.” Tot dit punt, kwamen websites die beide producten aanboden meestal standaard op natuurlijke diamanten of gewoon “diamanten” met een verdere filter die nodig was om te zoeken naar de door de mens gemaakte variant.
Hoewel dit enigszins onbeduidend lijkt, benadrukt het het feit dat de bedrijfstak nog steeds onbeslist is over de wijze waarop diamanten aan de consument moeten worden gepresenteerd na de grootschalige opkomst van door de mens gemaakte diamant in de afgelopen jaren. Gezien de grote verscheidenheid aan termen die reeds door de handel worden gebruikt om door de mens gemaakte diamanten te beschrijven, lijkt het toevoegen van een “door de aarde gecreëerde” kwaliteitskenmerk aan natuurlijke diamanten als een verdere convolutie, in een tijd waarin de klanten van diamanten al begrijpelijkerwijs in de war zijn.
Wanneer een consument tegenwoordig onderzoek doet naar wat vaak een multi-duizend dollar diamant aankoop is, wordt hij geconfronteerd met meerdere termen om meerdere verschillende producten te beschrijven, of het nu gaat om een natuurlijke steen, een door de mens gemaakte, een simulant of een andere gewijzigde versie of hybride. Vanuit marketingoogpunt is het begrijpelijk waarom de branche deze producten probeert te beschrijven op basis van verschillende termen, omdat het waarschijnlijk van invloed zal zijn op de perceptie door de consument.
Met betrekking tot door de mens gemaakte diamanten geeft de industrie er de voorkeur aan om de term “labo” in de beschrijving op te nemen, omdat het een perceptie oproept van innovatie en technologische vooruitgang. Hoewel door de mens gemaakte diamanten deze zelfstandige naamwoorden tot op zekere hoogte wel vertegenwoordigen, worden de meeste technisch gezien niet in een “labo” geproduceerd, maar in plaats daarvan in een productiefaciliteit of een fabriek. Alleen onderzoek en ontwikkeling vinden doorgaans plaats in een laboratoriumsetting.
“Synthetisch” was de alomtegenwoordige term die gebruikt werd om het product vóór 2017 te beschrijven. Aangezien de mens al meer dan een halve eeuw commercieel diamanten maakt, voornamelijk voor industriële toepassingen, werd de term ook gebruikt voor versies van edelsteenkwaliteit toen het product de laatste jaren op grotere schaal begon op te duiken. “Synthetisch” heeft de voorkeur van de mijnbouwindustrie, gezien de potentieel pejoratieve associatie als het gaat om een luxeproduct.
Opmerkelijk genoeg, terwijl de Federal Trade Commission van de VS het woord synthetisch verwijderde uit de aanbevolen omschrijvingen van door de mens gemaakte diamanten in juli 2018, echter, in mei 2019, toen de Trade Representative, een andere Amerikaanse overheidsinstantie, een lijst van producten uitgaf die door de laatste ronde van de handelstarieven met China zou worden beïnvloed, gebruikte de overheid de term synthetisch om de door de mens gemaakte diamanten en andere edelstenen te beschrijven.
Technisch gezien is “door de mens gemaakt” waarschijnlijk de meest geschikte aanduiding voor het product, hoewel de sector het meest actief heeft aangedrongen op “lab-gecreëerde” of “lab-gekweekte” producten, gezien het bovengenoemde marketingvoordeel.
Het lijkt er dus op dat er ook steeds meer gebruik wordt gemaakt van het acroniem “LGD“, een afkorting voor “lab-grown diamond“. Gezien de populariteit van acroniemen, vooral in het sociale mediatijdperk, samen met het feit dat velen in de industrie het schrijven van “laboratoriumdiamanten” moe worden, komt LGD steeds vaker voor, althans in de handelscommunicatie.
Nogmaals, hoe triviaal dit ook klinkt, als LGD de standaardbenaming van door de mens gemaakte diamanten wordt, kan dit belangrijke gevolgen hebben. Door het gebruik van LGD wordt het woord “diamant” letterlijk uit de beschrijving verwijderd. Verder, gezien de bekendheid van de consument met CZ, het acroniem voor kubieke zirkonia (cubic zirkonia), een diamantimitatie, kan de consument onbewust een acroniem voor een diamantproduct als diamantimitatie ervaren, ook al is in het geval van door de mens gemaakte diamanten het product chemisch gezien een diamant. Dit kan de gepercipieerde waarde en wenselijkheid van het product als een luxeproduct in de ogen van de consument uithollen.
De op grote schaal verkrijgbare, door de mens gemaakte diamanten van hoge kwaliteit zijn nog steeds een relatief nieuw product, dat slechts een eencijferig percentage van de wereldwijde diamantjuwelenmarkt vertegenwoordigt, dus het taalgebruik blijft voor het grijpen liggen. Er zijn nog steeds consumenten die niet eens weten dat er door de mens gemaakte diamanten bestaan, en veel van degenen die dat wel doen, weten misschien nog steeds niet precies wat ze zijn.
Gezien het belang van marketing en consumentenpsychologie voor een luxeproduct, en vooral in het geval van diamanten gezien de hoge emotionele waarde van de component, kan de term die de norm wordt om door de mens gemaakte diamanten te beschrijven een belangrijke invloed hebben op het succes van het product op langere termijn.