Afbeelding: Sarah Kuijlaars CFO De Beers – copyright De Beers
De Beers overweegt een aantal mogelijkheden terwijl het nadenkt over de toekomst van haar diamantmerk Forevermark, zegt financieel directeur Sarah Kuijlaars na de bekendmaking van de financiële resultaten van het bedrijf voor 2022.
“We zijn geïnteresseerd in het vinden van het meest effectieve model voor retail en hoe we met onze eindklanten en consumenten omgaan,” zegt ze. “Ik denk dat het een model is dat we zullen moeten doorontwikkelen omdat de consument evolueert.”
Op de vraag of het huidige groothandelsmodel van Forevermark zal worden voortgezet, zegt ze: “We kijken naar alle opties over hoe we het downstream-gedeelte van het bedrijf kunnen laten groeien en winstgevend kunnen laten groeien.”
Ondanks de recente veranderingen bij Forevermark is er “veel continuïteit“, zegt Kuijlaars. “Dat is het voordeel van voormalig De Beers CEO Bruce Cleaver die aanblijft als medevoorzitter. We werken eraan om te bepalen wat het meest effectieve model voor de toekomst is om ervoor te zorgen dat we zowel onze retailkant van het bedrijf als de bredere midstream en upstream laten groeien.”
Het bedrijf gebruikt nu zijn Tracr-technologie voor het traceren van de oorsprong op de helft van de goederen die het verkoopt, als reactie op de grotere vraag van de consument naar informatie over die herkomst.
De Beers vraagt zichthouders een “nominale” vergoeding voor de dienst, aldus Kuijlaars. “We hebben de afgelopen vijf jaar enorm veel geld geïnvesteerd in dit platform, om het stadium te bereiken waarin we er zeker van zijn dat er een waardepropositie is die we in rekening gaan brengen.”
Vorige week haalde de president van Botswana, Mokgweetsi Masisi, het nieuws door te suggereren dat het land bereid was zijn langdurige relatie met De Beers op te zeggen. De Beers antwoordde dat het “erop vertrouwt” dat een nieuwe overeenkomst tot stand zal komen.
Kuijlaars wil niet voorspellen dat een nieuw contract met Botswana zal worden gesloten voordat de huidige overeenkomst in juni afloopt. (Het is drie keer verlengd sinds het oorspronkelijk in 2021 afliep.) Maar ze voegt eraan toe: “Ik ben ervan overtuigd dat we dit jaar enige vooruitgang zullen zien.”
De onderhandelingen “hebben betrekking op de verkoopovereenkomst maar ook op de verlenging van de levensduur van Debswana“, zegt ze. “Het zijn vrij complexe onderhandelingen over vele aspecten van de waardeketen. Het zal onvermijdelijk enige tijd in beslag nemen.”
Ze voegt eraan toe: “Onze relatie met Botswana bestaat al meer dan 50 jaar. Het is een relatie waar we erg trots op zijn. Ik denk dat het belangrijk is om het in de juiste context te plaatsen. Van de 1,4 miljard dollar EBITDA (winst voor rente, belastingen, waardeverminderingen en afschrijvingen) die we vandaag aankondigden, is ongeveer 614 miljoen dollar afkomstig van de joint venture Debswana. Dat is 19,2% van Debswana’s totale einkomsten. Wat betekent dat er 81% van rechtstreeks naar de Botswaanse regering gaat.”
Over de opmerkingen van Masisi zegt ze: “Het is belangrijk om te erkennen dat we een goede relatie met de president hebben gehad. Bruce introduceerde de nieuwe De Beers CEO Al Cook aan de president afgelopen najaar, en ze zullen hem binnenkort opnieuw bezoeken. Die privégesprekken zijn zeer positief. Het gaat er vooral om hoe we tot een win-winregeling kunnen komen, voortbouwend op de langetermijnrelatie die we de afgelopen 50 jaar hebben gehad.”
In het algemeen waren de financiële resultaten van De Beers voor 2022 sterk, wat het effect van de stimulansen van het COVID-tijdperk voor de branche weerspiegelt.
De inkomsten van De Beers voor dat jaar bedroegen $6,6 miljard (tegenover $5,6 miljard het jaar voordien), waarvan de verkoop van ruwe diamant $6 miljard uitmaakte. De gemiddelde gerealiseerde prijs steeg met 35% tot $197 per karaat, dankzij een groter aandeel van ruwe diamanten met een hogere waarde. De onderliggende EBITDA steeg met 29% tot $1,4 miljard, van $1,1 miljard het jaar daarvoor.
“Het eindejaarsseizoen voor 2021 was bijzonder sterk“, zegt Kuijlaars. “Dat sloeg over naar het begin van 2022: januari en februari waren sterk. Tegen het midden van het jaar werd het wat rustiger. Er was wat meer bezorgdheid over het macroklimaat, de inflatie en de kosten van het levensonderhoud. Tegen het einde van het jaar werd het wat rustiger, maar als je het geheel bekijkt, was 2021 echt een uitstekend jaar voor de diamantverkoop, en 2022 komt daar dicht bij in de buurt.”
Vooruitkijkend naar 2023 gelooft De Beers dat de Chinese markt terugkomt. “In de komende weken, na de beurs van Hongkong, krijgen we een veel beter gevoel van waar de markt naartoe gaat.”
Ze geeft wel toe dat de eerste aanblik van 2023 “aan de lagere kant” was.
“Dat onderkent voorzichtig optimisme van onszelf en onze zichthouders, maar we zijn ervan overtuigd dat er op langere termijn veel veerkracht in de diamantmarkt zit, en zelfs op langere termijn werken vraag en aanbod in ons voordeel. Wij zijn voorzichtig optimistisch over de toekomst.“