We lezen regelmatig dat het niet gemakkelijk is voor de zelfstandige juwelier om te concurreren met grote ketens en e-commerce. Toch zijn er, doorheen de Verenigde Staten en de wereld, tal van onafhankelijke, ambachtelijke juweliers die het goed blijven doen. Persoonlijke service is vaak de factor die het verschil maakt. Lees verder.
Een hele reeks Amerikaanse juweliers werd voor dit artikel gevraagd of ze bereid zijn tot bij de klant aan huis te gaan. Enigszins tot onze verrassing antwoordt 70% volmondig ja. Dit zijn de meest opvallende verhalen of anecdotes die bij deze 70% positieve reacties horen. Lees mee.
“Ik ga naar mijn bestaande klanten met wie ik een relatie heb of laat ze naar mijn thuiskantoor komen. Want onlangs ben ik met mijn winkel verhuisd naar een andere buitenwijk. Ik vind het niet eerlijk mijn oude klanten een half uur extra te laten rijden naar mijn nieuwe locatie, dus ik geef ze de mogelijkheid om mij naar hen toe te vragen te komen of zij naar mijn privé woning, die in de buurt van mijn oude locatie is.”
“Mijn meest recente thuisbezoek was een verplaatsing naar een artsenpraktijk, om acht horloges aan te passen die voor de kerst voor alle verpleegkundigen werden aangeschaft.”
“Gewoonlijk is het de levering van een voltooid sieraad aan een minder mobiel persoon. Onlangs hebben we een herstelde ketting afgeleverd bij een vrouw thuis waarvan de man, die bedlegerig is en thuis verpleegd wordt, het accidenteel had beschadigd. We hebben het gerepareerd en gratis geleverd, gewoon omdat dit goed is. Ik had de dame nog nooit eerder als klant in mijn winkel gezien, maar ik kon geen geld van haar aannemen.”
“Als de verkoop erom vraagt en zo afgesloten kan worden. Als het leveren van een ring betekent dat de verloving op tijd gaat gebeuren en we de verkoop gaan binnenhalen, dan doe ik het. Ik vind het niet erg om een ritje te maken om ervoor te zorgen dat mijn klanten tevreden zijn!”
“Ik ben een privé juwelier, dus dit is meer de norm dan de uitzondering voor mij. Vooral voor zakenmensen en mensen in de country music business die een zeer volle agenda hebben. Voorbehoud echter is dat ik ze wel moet kennen of ze goed vooraf heb gescreend.”
“We zijn al naar mensen thuis gegaan om een cadeautje af te leveren als verrassing. We zijn naar verzorgingstehuizen geweest om een ring af te slijpen of snijden, omdat die er niet af kwam. We hebben zelfs sieraden geleverd aan mensen op hun werk, omdat ze niet kunnen vertrekken tijdens hun werkdag!”
“De hele tijd. Thuis, op kantoor, op de golfbaan of in de bar. Iets leuks leveren of een paar opties meebrengen voor iemand om uit te kiezen is voor mij spannend. Het is iets waar mijn goede klanten dol op zijn en waar ik mensen vaak over vertel; soms bedien ik zo uiteindelijk een heel kantoor trouwens.”
“We kunnen op elk moment huisbezoeken afleggen. Ik heb net een laatste diamanten ring gemaakt voor één van mijn favoriete en beste klanten. Hij ging er snel op achteruit en had het nodig dat ik naar zijn huis zou komen. Wat een voorrecht om iemands nalatenschap te mogen voorthelpen met een teken van liefde!”
“Ik heb een klant die op mij wacht om langs te komen en haar sieraden te bekijken, zodat zij en haar man kunnen beslissen voor welke neven en nichten ze stukken achterlaat. Ze is niet in staat om naar mijn winkel te komen. Ik heb al eerder losse diamanten en complete ringen en trouwsets meegenomen naar dames in het ziekenhuis… en ze allemaal verkocht!”
“Ik doe veel erfeniswerk en het is veel gemakkelijker voor de families om het sorteer- en taxatie voorbereidingswerk in de comfortabele thuisomgeving te doen. Vaak worden mensen emotioneel als ze met de juwelen van de overledene omgaan, en het helpt als ze dan thuis zijn.”
“Ik heb een klant die ALS heeft. Hij is klant bij ons sinds onze opening 14 jaar geleden. Hij is niet in staat om de winkel te bereiken omdat hij in een rolstoel zit. Het is gemakkelijk omdat zijn vrouw en ik dezelfde smaak hebben inzake sieraden. Ik breng 4 of 5 sieraden mee en hij kiest er een uit. Ik wikkel het in onze mooie juwelentassen. Ze belt me elke keer en bedankt me, en het is heerlijk haar gelukkig te zien. Dat is uiteindelijk waar het voor mij allemaal om draait.”
“Voor het maken van persoonlijke ontwerpafspraken met behulp van een laptop en ‘Countersketch’. Het beoordelen van de sieraden van de klant m.b.t. opslag opties. Dit is bovendien een geweldige manier om hun hele collectie aan sieraden en hun garderobe te zien, zodat ik weet wat hun stijl en voorkeuren waarschijnlijk zullen zijn in de toekomst.”
“Wees authentiek. Wees opmerkelijk. De moeite waard zijn om een relatie mee aan te gaan.”
Sylvain Goldberg