Afbeelding: Gabi Tolkowsky – bron: Instagram @tolkowskydiamonds
Ridder Gabriel “Gabi” Tolkowsky, de legendarische vakman wiens vaardigheid in het slijpen van diamanten alleen geëvenaard werd door zijn passie voor het aanprijzen ervan, is op 29 mei overleden. Hij werd 84 jaar.
Tolkowsky was een “pionier en een meester-ambachtsman die het wonder van diamant begreep zoals weinig andere mensen“, aldus een verklaring van De Beers Group. “Gabi combineerde kunstzinnigheid, expertise en passie om enkele van de mooiste en beroemdste geslepen diamanten in de geschiedenis te creëren.”
Tolkowsky werd in 1939 geboren in Tel Aviv en groeide op in een vooraanstaande diamantslijpersfamilie; zijn oudoom Marcel was een wiskundige die de beroemde “ideale slijpvorm” uitvond.
Gabi werd al op jonge leeftijd blootgesteld aan de branche en maakte al snel zijn eigen naam. Een van zijn eerste innovaties was het ontwikkelen van het bloemenslijpsel voor De Beers, uit vreemde vormen en kleuren die niemand wilde, zei hij in een videoprofiel uit 1999.
In 1989 kreeg Tolkowsky wat elke slijper als de ultieme uitdaging zou beschouwen: een steen van 599 karaat. In die tijd was het één van de grootste ruwe stenen ooit gevonden. Tolkowsky stond aan het hoofd van het team dat er geslepen stenen van maakte.
De resulterende gewijzigde hartvorm van 273,85 karaat, die de naam Centenary kreeg, kostte bijna drie jaar om te maken, waarvan twee jaar voorbereiding en één jaar slijpen. Tolkowsky noemde het de “lachende diamant” en het wordt nog steeds beschouwd als één van ’s werelds grootse edelstenen.
Later creëerde hij een andere beroemde edelsteen, de 545,7 ct. Golden Jubilee, die aan koning Bhumibol Adulyadej van Thailand werd gegeven ter ere van de 50e verjaardag van zijn kroning.
“Het eerste wat ik doe als ik een diamant vasthoud, is ernaar kijken en vragen: ‘Wat zou je willen worden?'”, vertelde hij de Los Angeles Times in 2009. “Hij antwoordt: ‘De mooiste.’ Ik antwoord: ‘Dat zul je worden. Dat is de uitdaging.”
Het was een taak die soms zijn leven overnam, gaf hij toe: “Je staat ’s ochtends op en hebt de diamant in je hersenen. Rijden zonder te weten dat je aan het rijden bent. … De hele tijd zit de diamant in je hersenen. Hij zit de hele tijd voor je. Hij zit voor je ogen, achter je ogen, in je hart, in je maag, overal. Het verovert je, hypnotiseert je. Je bent er slaaf van.”
Tolkowsky kwam in 2000 in het nieuws met een eigenzinnig maar karakteristiek charmant idee: hij gebruikte het patroon van een diamant om muziek te maken. “Stel je voor dat een blinde de schoonheid van een diamant kan waarderen door ernaar te luisteren,” zei hij, eraan toevoegend dat de melodieën die eruit voortkwamen “je doen gaan zitten en dromen.”
In datzelfde jaar verleende de Belgische regering Tolkowsky het ridderschap Chevalier de L’ Ordre du Roi Leopold II voor zijn diensten aan de diamantsector.
“Diamanten zijn vrolijk, juwelen zijn vrolijk – ze zijn liefdevol,” zei hij nadat hij geridderd was. “Ik kan aan niets triests denken als ik naar diamanten kijk. Dit is een vreugdevolle aankondiging die past bij een vreugdevolle handel. Ik ben alleen teleurgesteld dat ik mijn witte paard niet heb gekregen.”
Tolkowsky’s enthousiasme voor zijn werk maakte van hem een populaire en vaak verleidelijke spreker op evenementen in de sector. Terwijl hij de magie van edelstenen besprak, gingen zijn toespraken vaak over in poëzie
“Elke diamant is in feite een individu dat de zintuigen van elk mens aantrekt,” vertelde hij in 2021 aan het tijdschrift Jeweller. “Elk van hen is een unieke schoonheid…. Schoonheid is niet alleen een artistieke reactie, maar ook een manier om te wensen, te hopen en te dromen. Schoonheid is een oase van vrede.“