Na een trage start genoten de onafhankelijke detailhandelaars van een meer dan respectabele eindejaarsverkoop, gelet op de recordtotalen van 2021.
Vlak voor Kerstmis dachten sommigen dat het seizoen er slecht uitzag voor onafhankelijke juweliers. Op 18 december beweerde Instore magazine dat het “crisistijd” was en dat veel winkeliers achterliepen op de eindejaarsverkoop van vorig jaar. Een poll op de Facebook-groep Jewelers Helping Jewelers (JHJ) waarin detailhandelaren werd gevraagd wat het beste verkocht, leverde antwoorden op als “mijn ziel en waardigheid – moeilijk seizoen” en “niet veel van wat dan ook.”
Iedereen die zegt dat dit hun beste Kerst ooit was, moet wel liegen, zei een juwelier zelfs in een commentaar op JHJ. Het seizoen was een “aanzienlijke teleurstelling” voor hem. En hij hoorde soortgelijke berichten van anderen, zei hij. Sommige respondenten waren het daarmee eens; anderen beweerden dat de verkoop geweldig was of hoger dan vorig jaar.
Daar kwam nog bij dat Mastercard SpendingPulse op 26 december gegevens bekendmaakte waaruit bleek dat de verkoop van juwelen in de periode van 1 november tot 24 december met 5,4% was gedaald.
Toch was de negativiteit over de eindejaarsverkoop niet universeel. Hoewel sommige juweliers melden dat het seizoen moeilijker was dan vorig jaar, registreerden veel juweliers verkopen die in de buurt kwamen van die van 2021 of deze zelfs overtroffen.
“We waren vorig jaar behoorlijk gestegen, en dit jaar is veel in lijn geweest daarmee,” merkte Wayne Addessi, eigenaar van Addessi Jewelers in Ridgefield, Connecticut, op in een interview midden december. “Het was rustig in september en oktober, maar in november trok het mooi aan, en we doen het goed in december. We zien een gestage activiteit in de winkel en ik ben erg enthousiast. Ik heb gisteravond onze cijfers bekeken, en we liggen iets voor op vorig jaar.”
Maria Buduo meldt een soortgelijk gevoel voor Maria’s Fine Jewelry, haar winkel in Worcester, Massachusetts.
“Onze eindejaarsverkoop is zeer, zeer goed geweest, meer dan vorig jaar,” zegt ze. “In oktober en november was er constant winkelbezoek en de eerste twee weken van december was er weinig volk. Maar het trok aan en het meeste publiek kwam in de tweede helft van de maand.”
Eindejaarsverkoop leek bij velen een nipte zaak te worden
Velen die een terugval kenden, waren toch tevreden met hun uiteindelijke cijfers van de eindejaarsverkoop en merkten op dat die niet zo ver af lagen van de indrukwekkende resultaten van 2021. Dat jaar verlegde de pandemie de uitgaven van reizen naar luxegoederen, waardoor de vraag naar juwelen steeg.
“Vorig jaar was niet ons beste jaar ooit, maar het was in de top 10, en we bestaan al 55 jaar,” zegt Allen Benzer, eigenaar van Bianca Jewelers in New York City. “2022 is vergelijkbaar. Het kan marginaal afwijken, maar helemaal niet veel.”
De eindejaarsverkoop was ook beter dan verwacht bij Windsor Fine Jewelers in Augusta, Georgia, volgens Michael Zibman, de general manager. Dit ondanks het feit dat de cijfers “iets lager” waren dan vorig seizoen.
“We zijn nog steeds binnen bereik van het overschrijden van ons doel,” vertelde hij de dag na Kerstmis, optimistisch dat 2022 een recordjaar zou worden. “We zijn heel tevreden met de stand van zaken in december.”
In de vijfdaagse aanloop naar Kerstmis hadden veel juweliers het te druk om commentaar te geven, wat een goed voorteken was voor de eindejaarscijfers.
Een van de weinige juweliers met een negatief verhaal was Abraham Slaybe, die vond dat zijn seizoen “klote” was.
“Van oktober tot nu is eigenlijk het slechtste seizoen ooit, naar mijn mening,” zegt Slaybe, de eigenaar van Angela’s Fine Jewelry in Merrimack, New Hampshire. “Ik doe dit al 40 jaar en ik heb het nog nooit zo slecht gezien.”
Benzer schrijft het lichter dan normale verkeer begin december toe aan Covid-19, toen veel shoppers online gingen kopen. Omdat sommige klanten het grootste deel van hun uitgaven via e-commerce doen, legt hij uit, worden ze niet gedwongen om winkelgebieden te bezoeken. Daarom kwamen alleen degenen die als echte bestemming de juwelierszaak hadden naar binnen. Veel van de juweliers die hun totale aantal dollars zagen stijgen, meldden eerder hogere verkoopcijfers dan meer kopers.
Wat de klanten kochten tijdens de eindejaarsverkoop
Modejuwelen waren dit seizoen een populaire keuze voor cadeautjes, zeggen de detailhandelaars. Hoewel de gebruikelijke sieraden, zoals diamanten oorbellen en tennisarmbanden, ook topkeuze waren, merkten veel juweliers dat klanten kozen voor een nieuwe trend: kleur, en eerder veel ervan.
Edelstenen en halfedelstenen vlogen uit de schappen, volgens Tan Tran, eigenaar van Shannon’s Fine Jewelry in Essex Junction, Vermont. Voor hem waren saffieren, robijnen en opalen goed voor meer dan driekwart van de eindejaarsverkoop. Buduo zag ook een grote vraag naar opalen, maar voor vele anderen was er een nieuwe trendy edelsteen in de stad.
“Smaragden, dat is zeker” verkochten zeer goed, onthult Rob Richards, eigenaar van A.C. Jewelers in Smithfield, Rhode Island. “Gekleurde edelstenen in het algemeen waren populair, maar het waren vooral smaragden. Ik heb er dit jaar heel wat verkocht, meer dan gewoonlijk. Smaragden lijken het helemaal te zijn dit jaar.”
Slaybe is het daarmee eens en merkt op dat hij gewoonlijk veel meer saffieren verkoopt, maar dit jaar “ging iedereen voor smaragden.”
De overstap naar gekleurde edelstenen was iets dat “dit seizoen echt opviel“, zegt Mark Clodius. Bij Clodius & Co. Jewelers, zijn winkel in Rockford, Illinois, verkocht hij voornamelijk smaragden en saffieren. Leslie Sandler, eigenaresse van Leslie E. Sandler Fine Jewelry in Rockville, Maryland, vertelt dat enkele van haar grootste verkopen smaragden waren.
Ringen…
Klassiek was het thema voor verlovingsringen, met klanten die traditionele looks en strakke lijnen verkozen boven meer weelderige stijlen, melden veel juweliers.
“Halo’s zijn op hun retour, en ik zie echt niet veel twee- of driesteenringen,” merkt Susan Purnell op, eigenaar van Kuhn’s Jewelers in Salisbury, Maryland. “Mensen zijn op zoek naar een eenvoudige solitaire, met misschien een paar kleine diamanten op de band.”
Die solitairen lijken groter te worden. Juweliers zeiden dat klanten gemiddeld 1,50- tot 3-karaats natuurlijke diamanten kochten, en 2- tot 4-karaats labgegroeide stenen – een stijging ten opzichte van 2021. Ze meldden gemiddelde uitgaven van $ 5.000 tot $ 20.000 per ring, ook een hoger cijfer dan een jaar eerder.
De favoriete stenen waren meestal rond of ovaal, maar ook langwerpige kussens en radianten deden het goed. Velen van hen waren verrast door de renaissance van de marquise en prinses, met verschillende juweliers die meerdere verkopen van die versnijdingen maakten.
Lab-grown verliest stoom?
Lab-grown lijkt een gemengd eindejaarsseizoen te hebben gehad, waarbij de meeste juweliers zeiden dat natuurlijke diamanten dominant waren, terwijl anderen veel synthetische diamanten verkochten.
“Ik draag lab-grown diamanten, maar ze verkopen niet geweldig in mijn winkel,” merkt Slaybe van Angela’s Fine Jewelry op. “Ik heb enkele paar diamanten oorbellen verkocht, maar dat is alles. Ik heb losse lab-gegroeide stenen voor verlovingsringen, maar al mijn klanten willen natuurlijke stenen.”
Addessi van Addessi Jewelers wijst op lab-grown als slechts een enkelcijferig deel van zijn verkoop van oktober tot Kerstmis, en noemt ze “onbeduidend.” A.C. Jewelers’ Richards bevestigt dat en zegt dat de meeste van zijn klanten op zoek waren naar natuurlijke stenen.
Buduo, de eigenaar van Maria’s Fine Jewelry, zegt echter dat ze “een ton aan lab-grown diamanten verkocht. Het was waarschijnlijk 90% van onze verkoop van verlovingsringen tijdens de feestdagen. Mensen komen binnen op zoek naar een grotere steen voor een lagere prijs, en het maakt ze niet uit of het natuurlijk of lab is. Over het algemeen zijn het de oudere klanten die een gedolven diamant willen, terwijl de jongere er niets om geven.”
Clodius & Co. had ook een goed seizoen voor synthetische diamanten, met 60% van de verkoop afkomstig van lab-gegroeide verlovingsringen, voornamelijk voor een jonger publiek. “Degenen die alleen natuurlijke willen zijn meer van mijn oudere, meer gevestigde klanten, terwijl de jongere alleen maar grotere diamanten willen,” zegt Mark Clodius.
Nu natuurlijke diamanten blijkbaar nog steeds de overhand hebben, suggereerde een poster op de JHJ Facebook-groep waarom zijn klanten mijnstenen verkiezen boven synthetische: Het groeiende prijsverschil deed lab-gegroeide “minder echt” lijken.
Jeffrey Eaton van Eaton’s Fine Jewelry in St. Albans, Vermont, zegt dat slechts ongeveer 2% van zijn eindejaarsverkoop bestond uit lab-grown. “De meeste van mijn klanten zijn zoals mijn vriendin,” zegt Eaton. “Ik bied ze lab-grown aan, en de blik op hun gezicht…ik had zoiets van ‘OK, ik snap het, geen lab-grown.‘”