Insiders uit de diamantbranche delen hun voorspellingen en plannen voor het nieuwe jaar.
Laten we in de diamantbranche voorzichtig zijn
“Het komende jaar zullen de onzekere tijden van de tweede helft van 2022 worden voortgezet. Verwacht een verdere economische vertraging nu de Fed de aanhoudende recordinflatie probeert te beteugelen met extra renteverhogingen en tegelijkertijd een recessie probeert te vermijden.
De lichtpuntjes zijn de sterkte van de Amerikaanse dollar en de recordlage werkloosheid. Die laatste zal verdwijnen met de recessie, omdat bedrijven zich op de kosten gaan richten, wat tot ontslagen zal leiden (de technologiesector is hier al mee begonnen). De meeste betrouwbare economische indicatoren wijzen op een milde recessie tegen het midden van het jaar.
Speculatieve voorraadaankopen met lange levertijden kunnen problematisch zijn in de diamantbranche. Als de tegenwind toeneemt, is cash koning. Wees behoedzaam en voorzichtig. Vergeet niet dat de diamantbranche in 2021 14 jaar van gemiddelde groei in één jaar heeft gezet. Juwelen zijn het meest veerkrachtige segment van de luxeproductensector, dus het zal mooi standhouden en in 2024 terugkeren naar een normale situatie.”
Harold Dupuy, vice-president strategische analyse, Stuller (aanbieder van een uitgebreid assortiment producten en diensten voor juweliers)
De toekomst is vrouwelijk voor de diamantbranche
“De natuurlijke diamantbranche heeft tot en met 2022 grote veerkracht getoond en wij geloven dat deze sterke prestatie zal aanhouden, vooral in de VS.
Luxemerken en merken met een sterke lading blijven het in alle categorieën beter doen dan de markt. Wij hopen ook dat de detailhandel in China sterker zal worden met het minder restrictieve Covid-19-beleid dat langzaam wordt doorgevoerd.”
“De splitsing of duidelijkere scheiding van natuurlijke diamanten en in het laboratorium gekweekte diamanten zal nog scherper worden naarmate de prijzen in de detailhandel agressief uiteenlopen, onder aanvoering van kleinhandelaars in modejuwelen (bv. Pandora en Swarovski) die op grote schaal in het laboratorium gekweekte diamanten verkopen. High-end juweliers zullen hun sterke prestaties voortzetten, omdat hun consumenten minder last hebben van de stijgingen van de rente en de crisis rond de kosten van levensonderhoud. De vraag blijft wat er gebeurt met retailers uit het middensegment die zowel van bovenaf en van onderaf onder druk staan.”
“De consument zal minder geneigd zijn ongefundeerde milieu-, sociale en governanceclaims (ESG-claims) te geloven, omdat deze claims te vaak worden gebruikt door bedrijven die ze niet kunnen waarmaken. Merken, detailhandelaars en producenten zullen moeten beslissen of beter doen voor de wereld echt deel uitmaakt van hun ethos, of dat het gewoon een marketinginstrument is om winst te maken.
En ons consumentenpubliek zal nog meer gericht zijn op ‘haar’; de vrouwelijke consument zal de aankoopbeslissing en een veel groter aandeel van de transacties domineren. Onze sector zal dit erkennen en alle contactpunten met de consument veranderen om een financieel onafhankelijke vrouw aan te spreken die haar eigen lot in handen heeft.”
David Kellie, CEO, Natural Diamond Council (NDC)
Focus op waarde
“Als onderdeel van onze strategie om de consument centraal te stellen, hebben we ons toegelegd op de middelste tot hoge categorieën in zowel de mode- als de bruidsmodebranche.
We hebben gemerkt dat consumenten hun geld doordachter uitgeven en investeren in sieraden in de categorieën boven de 500 dollar en boven de 5.000 dollar. Om aan deze vraag te voldoen, spreken wij over thema’s als waardepropositie en kosten per draagbeurt, zodat consumenten beter begrijpen welke waarde zij krijgen wanneer zij winkelen voor mooie sieraden.
Als een consument bijvoorbeeld $5.000 uitgeeft aan een tennisketting als mijlpaalgeschenk en de ontvanger draagt het een jaar lang gemiddeld drie dagen per week, dan bedragen de kosten per draagbeurt ongeveer slechts $32, wat het totale rendement op investering vanuit kwantitatief oogpunt verder rechtvaardigt. Naarmate de klant het stuk blijft dragen, dalen de kosten per draagmoment en stijgt het rendement. Het is dit soort aanpak dat onze berichtgeving voor 2023 zal helpen vormgeven.”
Pamela Whiteside, senior vice president consumer insights, Signet Jewelers
Sterke vraag naar mooie stukken
“Nu we het nieuwe jaar naderen, ben ik voorzichtig optimistisch. De realiteit is dat we te maken hebben met inflatie, een dreigende recessie en geopolitieke onzekerheid. Maar als het gaat om doelgerichte bestedingen – waaronder in wezen de bruidsmarkt valt – heb ik vertrouwen in een gestage, zo niet toegenomen verkoop.
Mijn grootste zorg bij het ingaan van 2023 is het aanbod van geslepen goederen op de markt. De vraag naar langwerpige fantasievormen – met name ovalen, antiekachtige kussens en smaragdvormen – is zeer sterk. Ik zie de vraag niet snel afnemen. Bruiden zijn op zoek naar een manier om hun verlovingsringen te individualiseren met behoud van een tijdloze uitstraling. Een fancy-shaped diamant is een geweldige manier om dat te doen.”
Lauren Curtin, oprichter en ontwerper, Lauren Addison (juwelier)