’s Werelds grootste productiecentrum is relatief optimistisch over de binnenlandse juwelenmarkt in de aanloop naar Diwali, maar minder over de wereldwijde vooruitzichten.
Wanneer de vraag daalt, krijgt de Indische diamantsector met heel wat uitdagingen te maken. Als het grootste productiecentrum, dat naar schatting 90% van de geslepen goederen in de wereld voor zijn rekening neemt, is India de marktmaker.
Hoe India ruwe diamant aankoopt en geslepen diamant verkoopt, bepaalt de toon voor de rest van de handel. Nu zowel het aanbod van ruwe als de vraag naar geslepen diamant de afgelopen maanden is afgenomen, bevinden diamantslijpers zich in een complexe marktdynamiek.
Geopolitieke onzekerheid, een vertraging in China als gevolg van het strenge Covid-19 beleid, en de seizoensgebonden zomerstilte in de VS en Europa hebben geleid tot een afzwakking van de vraag naar diamant. Toen de Russische (ruw)productie rond maart van de markt verdween, daalden ook de volumes.
Deze krachten hebben elkaar tot op zekere hoogte in evenwicht gehouden. Als de vraag naar geslepen diamant even groot was als een jaar geleden, zouden er grotere tekorten zijn, wat de prijzen voor geslepen diamant zou ondersteunen, zoals velen hebben opgemerkt. In plaats daarvan zijn de prijzen verzwakt, en er zijn nog steeds grote hoeveelheden van geslepen voorraad beschikbaar.
China en de VS
Niettemin is de Indische handel sereen over zijn vooruitzichten voor de rest van 2022.
Voor fabrikanten is de grootste factor achter de neergang de malaise in China, dat nog steeds beperkingen handhaaft met betrekking tot Covid-19. Gezien de quarantaine eisen voor internationale reizigers zijn leveranciers niet bereid het land te bezoeken, en Chinese kopers zitten niet in het internationale circuit. Hetzelfde geldt voor Hong Kong, hoewel de voorzorgsmaatregelen daar niet zo streng zijn en geleidelijk afnemen.
Ook de Chinese detailhandel is vertraagd. Uit recente updates van Chow Tai Fook en Luk Fook, twee van de grootste juwelierszaken in de regio, bleek dat hun omzet op het vasteland in het kwartaal dat eindigde op 30 juni met respectievelijk 19% en 28% was gedaald. Als gevolg daarvan hebben deze grote afnemers hun orders aanzienlijk teruggeschroefd.
Indische leveranciers houden de VS, hun grootste markt, uiteraard nauwlettend in de gaten, te midden van alle berichten over recessie en inflatie. Maar ook al melden ze een algemene daling van de orders, de VS is stabiel gebleven – ook al haalt de handel daar niet het recordniveau van vorig jaar.
De Amerikaanse detailhandel is verzwakt en Signet Jewelers, ’s lands grootste juwelenspeciaalzaak, heeft zijn vooruitzichten voor het hele jaar naar beneden bijgesteld. Het bedrijf verwacht een omzet van 1,75 miljard dollar in het tweede fiscale kwartaal, dat eindigde op 31 juli – 2,1% minder dan vorig jaar.
“We zagen de omzet verzwakken in juli, omdat onze klanten steeds meer last hebben van de snelle inflatie, dus we herzien de guidance om aan te sluiten bij deze trends,” zei CEO Gina Drosos begin augustus.
De grote fabrikanten zijn bezorgd over de daling van de orders in de VS tijdens het huidige kwartaal. Maar de VS blijft de markt ondersteunen, en er is enige hoop dat deze zich voor het eindejaarsseizoen zal stabiliseren.
Veranderingen in India
Voorlopig concentreert India zich op de binnenlandse markt, met het oog op het huwelijks- en feestseizoen. Hoewel de kosten van levensonderhoud zijn gestegen – met een inflatie van ongeveer 7% in juni en een rentevoet van 5,4% van de Reserve Bank of India, een terugkeer naar het niveau van voor de pandemie – blijft het sentiment onder juweliers positief.
De recente India International Jewellery Show (IIJS), die plaatsvond van 4 tot 8 augustus, zag een bemoedigend voetverkeer en recordaantallen bezoekers, volgens de Gem & Jewellery Export Promotion Council (GJEPC), die de beurs organiseert. Er waren aanzienlijke bestellingen voor goud en een stijgende belangstelling voor diamanten juwelen temidden van voortdurende verschuivingen in de smaak van de cultuur.
De verschuiving naar minder zware juwelen in India versnelde tijdens Covid-19, met IIJS-verkopers die meer lichtgewicht stukken en delicate ontwerpen met diamanten tentoonstelden. Minder vrouwen dragen bijvoorbeeld de traditionele gouden mangalsutra: een halsketting die aan bruiden wordt gegeven op Hindoe huwelijken en die tijdens het huwelijk wordt gedragen. Hoewel ze hem tijdens de ceremonie kunnen gebruiken, schakelen ze vaak over op een lichtere diamanten hanger voor dagelijks gebruik om hun huwelijksverbintenis uit te drukken.
De detailhandel in juwelen is robuust in India. De economische groei zal in 2022 naar verwachting boven de 7% blijven, terwijl het bruto binnenlands product (bbp) in 2021 met 8,9% steeg, volgens de Wereldbank. De Reserve Bank of India heeft vastgesteld dat het consumentenvertrouwen blijft toenemen. De omzet van Titan Company, India’s grootste merkjuwelier, verdrievoudigde bijna tot INR 83,51 miljard ($1,05 miljard) in het eerste fiscale kwartaal, dat eindigde op 30 juni, tegenover INR 30,5 miljard ($383,2 miljoen) het jaar ervoor.
Juweliers zijn optimistisch voor Diwali – dat dit jaar op 24 oktober valt – en het huwelijksseizoen, dat tot april loopt. Dat heeft de rest van de handel een duwtje in de rug gegeven, ook al vormt de lokale markt maar een klein deel van het geslepen aanbod. India is volgens De Beers goed voor ongeveer 6% van de wereldwijde verkoop van diamanten juwelen. Het lijkt erop dat het marktaandeel van China zal afnemen; China is achteruitgegaan, terwijl India zich in 2022 verder heeft hersteld.
Verschuiving naar grotere formaten
In het algemeen schatten de fabrikanten dat hun orders ongeveer 5% tot 10% lager liggen dan vorig jaar, maar nog steeds boven het niveau van voor de pandemie. India’s export van geslepen goederen bleef in het tweede kwartaal steken op $6,27 miljard, volgens de laatste gegevens van de GJEPC. De cijfers voor juli daalden met 13%.
In de eerste helft van het jaar steeg de export van geslepen stenen met 4% tot $12,49 miljard, maar daalde in volume met 13% tot 13,2 miljoen karaat. Dat wijst op een verschuiving naar grotere maten en stenen met een hogere waarde, waarbij de gemiddelde prijs van de export met 20% steeg tot 946 dollar per karaat, de hoogste prijs van het land ooit. Die verandering lijkt de zwakte in China te weerspiegelen – gewoonlijk een sterke markt voor kleinere gecertificeerde goederen zoals stenen van 0,30 karaat, die tot dusver dit jaar steile dalingen vertoonden.
Lacune in de sancties tegen Rusland
De ruwgegevens weerspiegelen de afwezigheid van Alrosa productie op de markt, aangezien de Russische mijnbouwer een leider is in kleinere diamanten. De VS heeft het bedrijf sinds maart sancties opgelegd, waardoor de verkoop is bevroren. Het is dan ook logisch dat de fabrikanten gemiddeld minder diamanten, maar diamanten met een hogere waarde, hebben ingevoerd om te snijden en te slijpen.
Toch zijn er geruchten dat Russisch ruw in Surat is binnengekomen, zij het in kleinere hoeveelheden dan vóór de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Er zijn Russische goederen in India, en ze worden niet met korting verkocht, liet een grote fabrikant doorschemeren, waarbij hij erkende dat niemand bereid was toe te geven dat hij ze kocht. Aangezien India geen sancties tegen Alrosa of Rusland heeft ingesteld, kan het bovendien de afgewerkte geslepen stenen legaal aan klanten in de VS verkopen. De diamanten zouden in India zijn aangekocht op grond van de “substantiële transformatie” lacune van de sancties, waarbij Russische producten die in een derde land een materiële verandering hebben ondergaan, in de VS mogen worden verkocht.
Deze mogelijkheid zou de grote geslepen voorraad verklaren die nog steeds op de markt is ondanks de beperkingen op de aankoop van goederen van Alrosa. De grote voorraad kan echter ook een functie zijn van de productiecyclus. Hoewel Alrosa al zijn officiële verkopen sinds maart heeft geannuleerd, hebben veel van zijn klanten al in februari voor drie cycli ruwe diamant betaald en dus de diamanten gehad om hun productie minstens tot mei of juni op een vergelijkbaar niveau te houden. Toen die geslepen diamant in juli beschikbaar kwam, zou de markt zijn vertraagd, wat tot de toename van de voorraden heeft geleid. Tekorten zijn duidelijk in kleinere, niet-gecertificeerde stenen, waar Alrosa naar schatting 40% tot 50% van de wereldwijde productie voor zijn rekening neemt.
Een zegen
Deze inkoopuitdagingen, samen met het feit dat meer goederen naar zuidelijk Afrika gaan om daar te worden verwerkt, hebben een deuk geslagen in het Indische slijpniveau. Maar de Surat fabrieken hebben lab-grown om hen bezig te houden. Zoals diezelfde productieleider zei: “Het is een zegen van G-d dat lab-grown naar India is gekomen, want het geeft ons werk.”
De Indische export van geslepen lab-grown steeg in de eerste helft van het jaar met 80% tot 860 miljoen dollar. Het land is goed voor naar schatting 15% van het wereldwijde aanbod van lab-grown, en de GJEPC werkt samen met de regering om de sector uit te breiden.
De vraag naar in laboratoria gekweekte diamanten is de afgelopen twee jaar sterk gestegen. Toch blijven natuurlijke diamanten de basis vormen van de lokale industrie, en de fabrikanten hebben een periode van sterke liquiditeit genoten na de meevaller van vorig jaar om hen door de huidige luwte te loodsen. Bankkrediet is geen probleem, volgens GJEPC voorzitter Colin Shah, die op IIJS opmerkte dat vertegenwoordigers van de ongeveer 30 banken die de beurs bijwoonden, de branche niet met hetzelfde voorbehoud bekeken als een paar jaar geleden. Anderen hebben opgemerkt dat de liquiditeit onder druk staat door vertragingen in de toeleveringsketen als gevolg van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne.
Hoe dan ook wordt verwacht dat de snijders hun aankopen van het ruw en hun productie van geslepen stukken in de komende maanden zullen opvoeren. Zij moeten hun voorraden voor het Amerikaanse eindejaardseizoen klaar hebben vóór Diwali, wanneer de fabrieken ongeveer twee weken sluiten. Detailhandelaren in de VS beginnen doorgaans in september met het opvoeren van hun bestellingen voor de eindejaarsfeesten.
De fabrikanten zijn daarom voorzichtig, maar zeker niet in paniek, over de huidige inzinking van de markt. Er heerst een gevoel dat de vraag zich handhaaft op het niveau van voor de pandemie, en dat geeft vertrouwen voor de rest van het jaar. Bovendien zal de schijnbaar lagere beschikbaarheid van ruwe stenen de prijzen van geslepen stenen waarschijnlijk ondersteunen als de vraag tijdens de feestdagen aantrekt en de voorraden in de middenstroom afnemen, wat waarschijnlijk het geval zal zijn. Het sentiment zal zeker veranderen als de Amerikaanse consumentenbestedingen dalen als gevolg van de economische terugval, maar de grootste horde, zo zijn Indische leveranciers het eens, zal worden genomen als de huidige marktomstandigheden in 2023 aanhouden.