De diamantbeurs van Hong Kong viel beter mee voor de diamantbranche dan velen van tevoren verwacht hadden. Chinese juweliers waren, voor het eerst sinds enige tijd, erg actief op zoek naar goederen. De exposanten waren tevreden met de extra business, maar de huidige marktomstandigheden zijn wel eerder gunstig voor de kopers.
Aanbieders hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om hun voorraden te verminderen en cash flow te genereren. Dit was duidelijk merkbaar aan de lagere prijzen, c.q. grotere kortingen, die de handel in sommige categorieën kenmerkten.
“Er zijn veel goederen op de markt en een sterke drang tot verkopen“, merkte een juwelier uit Jakarta op. “Je voelt duidelijk flexibiliteit bij de verkopers.”
Hoop dat de diamantbeurs van Hong Kong de handel in geslepen diamant stimuleert
De winstmarges van fabrikanten blijven strak gespannen. Mede omdat de prijzen van ruwe diamant gestegen zijn tijdens de eerste 2 maanden van het jaar, terwijl tegelijk de prijs van geslepen goederen ietwat daalde. Vandaar dat de verkopers hoopten dat de beurs voor een stimulus zou zorgen in de komende maanden. Want tenslotte is het eerste kwartaal van het kalenderjaar een gunstige periode voor diamanthandelaren. Een tijdvak in dewelke juweliers uit de V.S. en China nieuwe voorraad aanmaken na de Kerstverkoop en het Chinese Nieuwjaar.
Dat aanvullen van de voorraden was helaas nog niet significant merkbaar, maar er was wel meer dan genoeg activiteit om de meesten op korte termijn gunstig te stemmen.
Vijf Trends om in het oog te houden
na de Diamantbeurs van Hong Kong
Een aantal trends waren zichtbaar tijdens deze diamantbeurs van Hong Kong. Deze zullen de markt in de nabije toekomst beïnvloeden. Dit zijn ze:
1. Detaillisten willen niet te veel voorraad aanhouden
“Juweliers werken met minder voorraad dan vroeger. Chinese retailers werken veel met goederen in consignatie“, volgens Vincent Yiu, manager bij diamantfabrikant Brilliant Trading Company in Hong Kong.
Ze vermijden ook veel bewuster het risico te blijven zitten met te veel voorraad, wat in het verleden wel eens gebeurde. Dit leidt hen ertoe selectiever in te kopen, aldus Jeremy Medding, eigenaar van EMA Diamonds en aanbieder van ronde stenen tot 10 karaat.
Tijdens de voorbije 10 jaren hebben juweliers op zeer agressieve wijze aan expansie gedaan doorheen China. Bijgevolg kochten ze enorme voorraden in om deze nieuwe winkels te vullen en de consument te bedienen. Nu de economische groei vertraagt en de vraag vanwege de consument tegenvalt, is die expansie aan het stokken sinds een tweetal jaren. Juweliers zijn bijgevolg al een tijd vanuit een excessieve voorraad aan het verkopen, waarbij ze enkel het strikt noodzakelijke bijkopen.
“Er is een duidelijke trend naar verlaging van de voorraad bij de grote juweliers“, noteert Stéphane Fischler, president van de Antwerp World Diamond Centre (AWDC). Dealers focussen momenteel op het verkopen van grotere partijen, meer dan op het behoud van hun prijsniveau.
2. Juweliers verschuiven naar lagere prijzen
“Juweliers vervangen hun dure voorraad door goedkopere goederen“, geeft Fischler eveneens aan.
“Deze trend vindt zijn oorsprong in de detailhandel, waar grote juweliers zichtbaar verschuiven naar lagere prijsniveaus, omdat dit hun snelst verkopende items zijn“, geeft Yiu aan.
“Vandaag is Hong Kong in competitie met de V.S. voor goederen van SI-zuiverheid of piqué steentjes“, voegt hij hieraan toe. Op de beurs was een duidelijke vraag naar SI zuiverheid, in tegenstelling tot enkele jaren geleden waarin het Verre Oosten duidelijk op zoek was naar VVS- en VS zuiverheden.
Tegelijk vind er een verschuiving plaats naar lagere kleuren. Zo’n 2 maand geleden was er nog heel wat vraag naar kleuren G en H. “Op de beurs waren inkopers actief op zoek naar kleuren I, J en K“, rapporteert Motti Amit, manager bij geslepen diamanthandel Leo Schachter uit Tel Aviv.
“Deze laatste goederen zijn moeilijk te leveren, gewoonweg omdat er minder ruw beschikbaar is in die kleuren“, legt Amit uit. “Bijgevolg verkoop je een kleinere verhouding van je voorraad,” stelt hij.
3. Cash crunch in Azië
Chinese inkopers werken ook met strakkere budgetten dan een jaar geleden. Dit komt omdat de yuan 6 percent in waarde verloren is tegen de U.S. dollar sinds maart 2016.
Chinese groothandelaars kopen in U.S. dollar, maar ze verkopen in hun lokale munt. “Vandaar dat hun budget bepaald wordt in renminbi
Bovendien zijn exposanten steeds minder bereid krediet te verlenen aan inkopers, gezien de aangroei in betalingsvertragingen vanwege Chinese klanten. Er gaat veel bureaucratie gepaard met de invoer van goederen in China en een invoertax van 4% op geslepen diamanten vreet verder de budgetten aan.
4. Leveranciers van synthetische diamant zijn, meer dan in het verleden, aanwezig
Een groei in het aantal aanbieders van synthetische diamant was duidelijk merkbaar op de diamantbeurs van Hong Kong. Bovendien werden deze niet duidelijk afgescheiden van de aanbieders van echte diamant.
“Dit is een issue voor ons, aangezien we dit niet beschouwen als hetzelfde product“, aldus Fischler. “In de vorige edities werd er door de diamantbeurs van Hong Kong een duidelijk onderscheid gemaakt tussen exposanten van nep- of echte diamanten.”
Tegelijk noteren zowel De Beers als het Gemological Institute of America (GIA) een gestage groei in de productie van synthetische diamant. Omdat de kosten gedaald zijn. In het bijzonder is dit het geval voor nepdiamanten die aan de hand van de Hoge Druk-Hoge Temperatuur methode vervaardigd worden. Beide ondernemingen uiten, los van elkaar, een groeiende bezorgdheid omtrent synthetische diamanten die op de markt belanden zonder dat het duidelijk aangegeven wordt dat het om imitatie gaat en niet natuurlijke diamant.
5. Het ‘Trade-Show business model’ heeft zijn beste tijd gekend
De diamantbeurs van Hong Kong in maart valt op een uitstekend tijdstip om gebruik te maken van de vraag die ontstaat na de verkoop rond het Chinese nieuwjaar. Maar vele diamantairs beamen dat er gewoonweg te veel vakbeurzen op de kalender staan en ze evalueren voor dewelke een aanwezigheid zinvol is.
In Hong Kong alleen al zijn er vakbeurzen in maart, juni en september. Sommigen hebben ook de International Jewelry Manufacturers’ Show in november vervoegd.
“Het trade-show model is zijn hoogtepunt voorbij. Zowel om extra zaken te genereren als inzake enthousiasme,” stelt Medding. “Naast de kosten voor je stand, de verplaatsing van je ploeg en de horecakosten, zit je ook met een aanzienlijke voorraadkost. In die zin dat je voorraad in totaal ongeveer 2 weken in transit is; voor, tijdens en na de show en ondertussen niet beschikbaar is op je andere zakelijke locaties.”
Belangrijker nog is dat de vakbeurzen je steeds minder blootstellen aan nieuwe inkopers. Zoals een standhouder het uit, “je ziet op elke vakbeurs dezelfde gezichten.”
Bovendien worden, in tegenstelling tot in het verleden, veel deals niet ter plekke afgesloten. De opvolging na de vakbeurs is erg belangrijk om echte zaken te doen, benadrukt deze standhouder.
Per saldo vormen de vakbeurzen een gelegenheid om bestaande klanten te ontmoeten en binnen het vak te netwerken. Terwijl dit allicht van belang kan zijn, vinden veel bedrijven het moeilijk de uitgaven, die gepaard gaan met een aanwezigheid op alle events van de branche, nog te rechtvaardigen.
“We moeten naar mijn gevoel terug naar de basics,” zegt Harsh Maheshwari, directeur van het Hong Kong’s bedrijf Kunming Diamonds, gespecialiseerd in fancy colors. “De vakbeurzen zijn niet de plek waar de belangrijkste business plaatsvindt. Je moet een goede globale voetafdruk hebben en op continue basis werken met klanten.”