Consumenten vinden het belangrijk dat hun juwelen milieuvriendelijk zijn, zelfs als dat betekent dat zij meer moeten betalen, aldus Platinum Guild International (PGI).
Zo’n 36% van de kopers gaf aan dat duurzaamheid de hoogste prioriteit had bij de aankoop van juwelen, waarbij het de prijs, die 33% verkoos, voorbleef, onthulde het PGI deze week in haar onderzoeksresultaten. Jongere kopers vormden de belangrijkste groep achter die stimulans: 74% van de kopers tussen 18 en 39 jaar verklaarde duurzaamheid belangrijk te vinden, terwijl 66% van de 40- tot 65-jarigen hetzelfde zei.
Niet alle consumenten hadden echter een duidelijk beeld van wat het betekende, merkte het PGI op. Sommigen dachten dat het ging om verantwoord geproduceerde juwelen, milieuvriendelijke praktijken en eerlijke arbeidswetten, maar anderen dachten dat het te maken had met de duurzaamheid en de kwaliteit van een juweel.
Klanten zijn ook bereid om gemiddeld 15% tot 20% meer te betalen voor juwelen die op een verantwoorde manier zijn vervaardigd en vragen retailers om informatie over de duurzaamheid van hun producten, zo ontdekte het PGI. Ongeveer 39% van alle klanten vroeg zich af waar een sieraad vervaardigd is, waar de materialen vandaan komen en wat de kwaliteit en duurzaamheid van het artikel is. Daarvan was 45% tussen 18 en 39 jaar oud en 34% tussen 40 en 65 jaar.
“Wij vinden het belangrijk dat onze bedrijfstak zich op alle niveaus blijft inzetten voor duurzame praktijken“, aldus Jenny Luker, voorzitter van PGI US. “Om op dit gebied zeer effectief te zijn en waarde te bieden aan onze partners en de sector in het algemeen, vonden we het nodig om een onderzoek uit te voeren dat de basislijn zou laten zien van wat duurzaamheid eigenlijk betekent voor consumenten, zodat onze toekomstige communicatie effectiever onthaald kan worden.”
In december ondervroeg PGI 500 Amerikaanse consumenten tussen 18 en 65 jaar die in de afgelopen twee jaar voor meer dan $1.000 aan juwelen hadden gekocht of gekregen.