Afbeelding: Forevermark – De Beers
Het Conclaaf van de American Gem Society (AGS) van dit jaar werd gesponsord door De Beers, maar niet door het merk De Beers Forevermark, dat vroeger een van de belangrijkste sponsors van het jaarlijkse evenement was.
De enige De Beers sessie op Conclave werd geleid door Ivette Nersesyan-Stephanopoulos, vice president van het bedrijf, over het “land van herkomst” programma, waarover De Beers volgens haar meer informatie zal geven op de komende JCK beurs in Las Vegas. Het De Beers Institute of Diamonds grading lab werd vermeld als een gold sponsor van Conclave.
Hetzelfde geldt voor JCK Las Vegas, waar De Beers Group in haar stand geen melding meer zal maken van Forevermark.
Het is over het algemeen rustig geweest rond Forevermark, tenminste in de Verenigde Staten. Het merk blijft wel posten op sociale media.
De Beers Forevermark verkopers en -leveranciers, die goed vertegenwoordigd waren op het Conclave, zeggen dat ze weinig van het bedrijf hebben gehoord sinds januari, toen Charles Stanley, het oude hoofd van De Beers Forevermark USA, aankondigde dat hij met pensioen ging. Kort daarna verminderde De Beers het personeel op het hoofdkantoor in Connecticut.
Sommige supporters hebben zich teruggetrokken. In 2019 opende Padis Jewelers in San Francisco de eerste Amerikaanse Forevermark winkel. Dat is sindsdien gerebrand in een standaard Padis winkel.
Overzee blijft Forevermark actief. Volgens de Gem and Jewellery Export Promotion Council werd in april een tweede Forevermark winkel geopend in Indore, India. En deze week plaatste de nieuwe CEO van De Beers, Al Cook, een foto van zichzelf met Forevermark ambassadrice Carol Mpedi in de winkel van het merk in Gaborone, Botswana.
Maar tijdens het AGS Conclave deden geruchten de ronde dat de Chinese detailhandelaar en fabrikant Chow Tai Fook, die Forevermark al lange tijd in China in voorraad heeft, zou overwegen het merk te kopen.
De Beers woordvoerder David Johnson antwoordt dat Forevermark “een toonaangevend merk binnen de sector is, dus het niet ongebruikelijk is dat er interesse is voor potentiële commerciële mogelijkheden. Dit is niets nieuws en het is niet iets waar we commentaar op geven.”
Chow Tai Fook, dat het bedrijf Hearts on Fire in 2014 kocht, weigerde commentaar.
In zijn laatste financiële verklaring meldde Forevermark Ltd. 165 miljoen dollar aan inkomsten en een winst van 4,7 miljoen dollar voor 2021. Het voorgaande jaar boekte het echter een verlies van $494.000.
Directieleden van De Beers zijn over het algemeen voorzichtig geweest over de toekomst van het merk. In februari vertelde De Beers chief financial officer Sarah Kuijlaars dat het bedrijf “alle opties onderzoekt“.
“We zijn geïnteresseerd in het vinden van het meest effectieve model voor de detailhandel en hoe we omgaan met onze eindklanten en consumenten,” zei ze. “Ik denk dat het een model is dat we gaandeweg zullen moeten laten evolueren omdat de consument verandert.“