Afbeelding:Atrium logo – Tiffany & Co.
Tiffany & Co. is Audrey Hepburn die winkelt in “Breakfast at Tiffany’s.” Het zijn sierlijke, helder-acqua juwelendoosjes en dikke zilveren-hart halskettingen met de forse prijs van $800 die erbij hoort. Sinds de oprichting in de jaren 1800, is het merk altijd verfijnd geweest, klassiek, en grotendeels buiten bereik van de meeste mensen.
Maar consumenten en werknemers dringen er bij grote modemerken op aan om meer divers en inclusief te zijn in de nasleep van de protesten tegen raciale onrechtvaardigheid in 2020. Tiffany is hierop geen uitzondering. Op woensdag lanceerde het juwelenhuis een nieuw social-impact plan – Atrium – gericht op het ondersteunen van zwarte kunstenaars en mode professionals van kleur.
Tiffany investeert in een nieuwe ronde van diversiteit-en-inclusie plannen na het opstellen van de eerste doelen op dit gebied in 2020. De stap is vergelijkbaar met die andere stijl-en-beauty merken zoals Burberry, Chanel, Sephora, en Ulta. Deze hebben allemaal nieuwe toezeggingen gedaan op het gebied van inclusie – onlangs hebben gemaakt.
Het is een opmerkelijk moment en zal waarschijnlijk zorgen voor een meer diverse consumentenbasis en personeelsbestand, lieten zwarte modecritici weten. Ze zeiden dat ze hopen dat dit het begin is van de diversiteit journey van het merk.
“Als ik aan Tiffany denk, denk ik aan oud geld. Ik denk meteen aan de upper-class,” zegt Sierra Mayhew, een mode-influencer uit New York City. “Dit is echt een geweldige kans om een luxemerk toegankelijker te maken voor iedereen en om iedereen het gevoel te geven dat ze deel uitmaken van wat luxe betekent. Ik denk dat dit zal diversifiëren wie Tiffany is.”
Atrium is een diversificatie van een notoir exclusieve sector
Het nieuwe initiatief van Tiffany & Co. volgt op een samenwerking op het gebied van marketing in 2021 en een filantropisch fonds ter ondersteuning van historisch zwarte hogescholen en universiteiten, of HBCU’s, met Beyoncé en Jay-Z. Mayhew zei dat ze bemoedigd is door deze twee stappen, hoopvol dat Tiffany & Co. zal doorgaan met het ondersteunen van en investeren in zwarte creatieven.
“Als Tiffany doorgaat met het stimuleren van dit initiatief voor diversiteit en inclusie en hun klanten laat weten dat dit iets is dat deel uitmaakt van wie we nu zijn, denk ik dat dat echt impactvol zou zijn,” zei Mayhew.
Het plan heet het Tiffany Atrium en bestaat uit drie onderdelen:
- een bedrijfsstage voor acht opkomende creatieven uit historisch ondervertegenwoordigde groepen
- een toezegging van 2 miljoen dollar ter ondersteuning van zwarte studenten aan historisch zwarte hogescholen en universiteiten in samenwerking met Beyoncé en Jay-Z
- een partnerschap met de North Carolina A&T University ter ondersteuning van kunst- en modeopleidingen aan meerdere HBCU’s
Het luxemerk, dat in 2021 werd overgenomen door het couturehuis LVMH, veilt ook kunstwerken van Derrick Adams. Een beeldend en uitvoerend kunstenaar wiens werk vaak draait om zwarte identiteit en cultuur. De opbrengst van de verkoop gaat naar een retraiteprogramma voor zwarte creatieven in Baltimore.
Tonya Parker, een stijlblogger uit Virginia, zei dat het initiatief waarschijnlijk een domino-effect zal hebben.
“De modewereld, en luxegoederen in het bijzonder, zijn altijd uitgegaan van de status quo,” zei ze. “Dit idee zegt: ‘We verwelkomen je bij binnenkomst’.”
Tiffany’s investering in diversiteit is klein in vergelijking met het aantal werknemers van 14.000 en de marktkapitalisatie van meer dan 16 miljard dollar. Toch is het volgens Parker een lovenswaardige inspanning.
“Veel succes voor creatieven komt voort uit toegang en connecties,” zei Parker. “Ik denk dat het soms niet per se om de kwantiteit gaat, maar om de kwaliteit. Ik denk dat zelfs het echt spenderen aan acht mensen die dan naar beneden kunnen reiken en meer mensen kunnen optrekken een impact zal hebben.”
Parker zei dat Tiffany Atrium waarschijnlijk ook meer zwarte consumenten en andere gekleurde consumenten zal aantrekken. Omdat die het op prijs stellen dat de maker van luxe-sieraden zwarte creatieven, HBCU-studenten en zwarte professionals steunt. Het is een kans voor zwarte mensen, in het bijzonder zwarte vrouwen, om de erkenning te krijgen die ze verdienen in de modewereld, voegde Mayhew eraan toe.
Hoewel ze de drijvende kracht zijn achter veel stijltrends, van gouden oorbellen tot Barbiecore-outfits, zijn zwarte vrouwen en vrouwen van kleur weinig vertegenwoordigd als het aankomt op leiderschap in de modewereld. 60% van de leidinggevende functies van Tiffany and Co. wordt vervuld door vrouwen, volgens het laatste duurzaamheidsverslag van het bedrijf, en ongeveer 11% van de werknemers is zwart; het bedrijf meldt echter niet hoeveel van zijn leiders zwart of vrouw van kleur zijn.
Mary Bellai, de chief human resources officer bij Tiffany & Co, zei dat het doel van het merk was om “een nieuwe visie op inclusieve luxe” te creëren en haalde de doelen van het bedrijf voor 2025 aan rond diversiteit, gelijkheid en inclusie, waaronder een doel om de diversiteit in de leiding evenredig te laten zijn aan die van het personeelsbestand.
“We weten dat het werk om een inclusieve werkplek te creëren nooit klaar is en we beseffen dat er altijd meer vooruitgang kan worden geboekt“, aldus Bellai. “Programma’s zoals ons Tiffany & Co. stageprogramma leggen een speciale focus op het aannemen van vrouwen met diverse achtergronden om de vertegenwoordiging in de juwelenbranche te vergroten. Dit is voor ons nog maar het begin.“