Foto: “Ashes to Diamonds” – Eterneva
Het bedrijf ‘Ashes to Diamonds‘ overtuigde een grote investeerder in de aflevering van 13 oktober van Shark Tank, met name miljardair Mark Cuban.
Het in Austin (Texas) gebaseerde Eterneva zegt het koolstof van de overblijfselen van mensen in laboratorium gekweekte diamanten te kunnen veranderen, aan de hand van de hoge druk op hoge temperatuur (HPHT) methode verandert.
Terwijl andere bedrijven reeds langer gelijkaardige diensten hebben aanbieden, toont de mede-stichter Garrett Ozar op ABC aan dat zijn bedrijf drie keer meer zaken doet dan zijn concurrenten. Volgens een samenvatting van CNBC van de show denkt hij dat het dit jaar 27 miljoen dollar aan verkoop zal halen.
“Wat wij doen is het kweken van echte diamanten uit de koolstof in iemands as,” zei hij. “Maar in feite, zijn we in de business van het vieren van opmerkelijke mensen. Onze diamanten geven iets positiefs om naar uit te kijken“.
Ozar en medeoprichter Adelle Archer wilden oorspronkelijk dat de ‘haaien‘ 600.000 USD voor een aandeel van 5% in het Ashes to Diamonds bedrijf zouden investeren. Hierbij wijzend op een waardebepaling van $10 miljoen door eerdere investeerders. Maar na een uitzinnige ronde van onderhandelingen – begeleid door onheilspellende muziek – kwamen ze met Mark Cuban overeen 600.000 USD te aanvaarden voor een aandeel van 9% in het bedrijf.
Niet alle ‘haaien‘ waren een fan van het concept. “Er is gewoonweg iets dat voor mij niet goed aanvoelt“, zei panellid Lori Greiner. “Het voelt niet echt goed aan“. Anderen waren sceptisch omdat het bedrijf reeds eerdere investeerders had.
“We hebben partners nodig die ons kunnen helpen om voor de ogen van de consument te komen“, argumenteerde Archer.
Cuban, echter, werd overtuigd – zodra ze een overeenkomst op zijn prijs bereikten.
“Ik hou van het idee,” zei hij. “Je bent een feestelijk bedrijf. Ik had graag een haar van mijn kinderen genomen toen ze geboren werden en het in een diamant gestopt om het als cadeau aan mijn vrouw te geven“.
Terwijl Eterneva ongetwijfeld een public relations coup scoorde door op de shark tank te verschijnen, is het ‘Ashes to Diamonds‘ idee om koolstof uit de as van geliefden om te zetten in diamanten al meer dan 15 jaar aan de orde van de dag. Het proces heeft ook critici aangetrokken, die de wetenschap erachter in twijfel hebben getrokken. Eterneva heeft een pagina die sceptici beantwoordt en haar proces toelicht.
Het ontstaansverhaal van Ashes to Diamonds by Eterneva
Na het verlies van haar dierbare vriendin en mentor, was Eterneva medeoprichter Adelle Archer op zoek naar een nieuwe manier om een opmerkelijk leven te herdenken. Na het beschouwen van de herdenkingsopties voor de assen die te weinig indruk maakten, ging zij samen met partner Garrett Ozar op zoek naar een meer betekenisvolle ervaring. Gegrond in het concept van het opnieuw in contact te komen met je geliefde.
“In 2015 werd bij mijn mentor Tracey fase 4 alvleesklierkanker vastgesteld en kreeg zij nog drie maanden te leven. Ze was slechts 47 jaar oud. Een senior executive bij een technisch bedrijf in Austin. Ze had al veel bereikt, maar was eigenlijk nog maar net begonnen. Ze was bang dat ze zou sterven voordat ze de kans had gehad om een nalatenschap te creëren. Wat ze niet wist was dat ze haar stempel op de wereld al had gedrukt. Toen het nieuws van haar diagnose zich verspreidde, schreven mensen haar met verhalen over hoe zij persoonlijk hun leven had beïnvloed. Tracey stierf in de wetenschap dat ze de nagedachtenis had achtergelaten die ze altijd al wilde. Als bewaker van de as van Tracey koos ik ervoor om ze via het Ashes to Diamonds proces te laten veranderen in een zwarte diamant om haar sprankelende geest vast te leggen en ervoor te zorgen dat haar nalatenschap voortleeft“.
Het is ter ere van Tracey dat ik duizenden families help om de nagedachtenis van hun geliefden te bewaren.
Wat is ‘Shark Tank’?
Shark Tank is een Amerikaanse business reality tv-serie op ABC die in première ging op 9 augustus 2009. De show is de Amerikaanse franchise van het internationale Dragons’ Den, dat in 2001 in Japan ontstond als Tigers of Money. Het toont ondernemers die zakelijke presentaties geven aan een panel van vijf investeerders of ‘haaien’, die beslissen of ze in hun bedrijf willen investeren.
In Vlaanderen werd een lokale versie van dit programma uitgezonden op Vier onder de naam ‘De Leeuwenkuil’. Als investeerders zaten in het panel op Vier de volgende 5 topondernemers:
- Bart Verhaeghe (bezieler en oprichter van Uplace maar ook de trotse eigenaar van Club Brugge)
- Conny Vandendriessche (mede oprichtster van Accent Jobs en CEO van Stella P)
- Luc Van Mol (oprichter en CEO van winkelketen ZEB)
- Jürgen Ingels (technologiepionier met o.m. Clear2Pay)
- Bart Deconinck (co-founder van Zedra)
De echte vraag is, zou u de assen van een geliefde via het Ashes to Diamond proces laten omzetten in een diamant?