Het herstel van De Beers werd aangewakkerd door een “opmerkelijk sterke” vraag naar diamanten in de Verenigde Staten.
“Het beste en sterkste herstel is in de Verenigde Staten, veel meer dan in China,” zegt hij. “Het goede nieuws is dat de categorie natuurlijke diamanten opmerkelijk veerkrachtig is.”
Cleaver merkt op dat vooral grotere goederen met een hogere waarde het goed hebben gedaan.
Hij schrijft de opleving toe aan het onlangs goedgekeurde economische stimuleringspakket, effectieve marketing en consumenten die niet uitgeven aan reizen. Maar hij zegt dat er niet een perfecte correlatie voor dit laatste, aangezien Chinese toeristen vaak kopen sieraden op reis.
Sommigen in de sector zijn bezorgd dat een mogelijke opleving van het reizen de vraag naar diamanten zou kunnen schaden, maar Cleaver ziet dat niet snel gebeuren, gezien de bezorgdheid over de COVID-19 Delta-variant.
Toch doet de markt het zo goed, dat het een beetje nervositeit veroorzaakt. In een recent overzicht van de diamantpijplijn werd gezegd dat in de edelstenenindustrie “een goed jaar altijd de weg vrijmaakt voor ondermaatse prestaties in het volgende jaar“. Sommigen waarschuwen nu al voor een “diamantprijsbubbel“.
Cleaver ziet de boom-and-bust-cyclus deze keer niet gebeuren. Hij merkte op dat er minder ruw aanbod in de pijplijn zit en verwees naar de sluiting van Argyle en de geplande stopzetting van verschillende andere mijnen. “De niveaus in de midstream zijn lager en meer in evenwicht dan ik in een poos gezien heb,” voegt hij eraan toe.
Volgens de thans bekendgemaakte financiële resultaten is de gemiddelde prijs per karaat van De Beers in de eerste helft van het jaar met 14% gestegen. Maar die prijsstijgingen maken de prijsdalingen uit het verleden grotendeels goed, aldus Cleaver, en de prijzen liggen ongeveer op hetzelfde niveau als vóór de pandemie.
De Beers genereerde $ 2,9 miljard aan inkomsten voor de eerste zes maanden van 2021, meer dan het dubbele van de $ 1,2 miljard die het boekte voor dezelfde periode in 2020, toen het grootste deel van de wereld in lockdown was. De onderliggende EBITDA (winst voor rente, belastingen, en afschrijvingen) voor de periode bedroeg 610 miljoen dollar in de eerste helft van 2021, in tegenstelling tot een schamele 2 miljoen dollar het jaar daarvoor.
Over andere onderwerpen, zei Cleaver:
– De “one De Beers“-strategie die Forevermark en De Beers Jewellers onder één CEO brengt, en de rebranding van Forevermark als De Beers Forevermark, is een enorm project dat tijd zal kosten, maar het bedrijf uiteindelijk beter gebruik zal laten maken van zijn advertentie-uitgaven, zegt hij. Hij voegt eraan toe dat de twee merken “verschillende bedrijven” zullen blijven.
Hij zegt dat Forevermark een “goed jaar” heeft gehad en dat De Beers Jewellers de “beste zes maanden ooit” in China heeft gehad. Het in het lab geproduceerde merk Lightbox had ook een “goed jaar” en nu de productiefaciliteit in Oregon operationeel is, hoopt Lightbox zijn distributie uit te breiden.
– Wat Pandora’s stap naar lab-grown diamanten betreft, Cleaver vindt dat het “onevenredig” veel aandacht heeft gekregen, gezien hoe weinig natuurlijke stenen Pandora voorheen gebruikte, maar voegt eraan toe dat het een modemerk is “waar we verwachten dat lab-grown diamanten worden verkocht.”
– Cleaver gelooft dat De Beers “de waarde zal maximaliseren” van twee blauwe diamantaankopen die het onlangs deed met Diacore.
“Het kost veel moeite om dit soort diamanten te verkopen“, zegt hij. “Zulke kansen komen maar zeer zelden voor. We verkopen liever onze eigen productie, maar we hebben wel het gevoel dat ze de moeite waard zullen zijn.”
– Hoewel de in Londen woonachtige Cleaver eind augustus graag de JCK Las Vegas show zou willen bijwonen, kan hij dat momenteel niet vanwege reisbeperkingen die niet-Amerikaanse burgers de toegang tot het land ontzeggen. Twee leidinggevenden van De Beers die ook een Amerikaans paspoort hebben – Executive Vice President Stephen Lussier en Chief Brand Officer David Prager – zullen er echter wel zijn. De Beers organiseert zijn traditionele donderdagochtendontbijt op Luxury by JCK op 26 augustus.
– Samen met de financiële resultaten kondigde Anglo American, dat 85% van De Beers in handen heeft, vandaag aan dat het $100 miljoen zal oormerken voor de Anglo American Foundation om verschillende projecten na te streven. Cleaver zegt dat De Beers van plan is verschillende aanvragen in te dienen, waarbij hij opmerkt dat het bedrijf al fondsen heeft besteed aan de distributie van COVID-19 vaccins naar producerende landen in zuidelijk Afrika.