Alrosa heeft beloofd flexibel te blijven met haar leveringsbeleid tijdens de huidige industriecrisis, aangezien het coronavirus de klanten onzeker heeft gemaakt over de hoeveelheid ruw die ze moeten kopen.
“Het virus heeft geleid tot onzekerheid en onze klanten zijn voorzichtig met de situatie en de nieuwe uitdagingen waar we voor staan“, zei Alrosa’s plaatsvervangend CEO Evgeny Agureev na een ontmoeting met de handel in Antwerpen vorige week.
De diamantsector is beter voorbereid op deze uitdaging dan een jaar geleden, aangezien de geslepen voorraad in de midstream lager is en de mijnwerkers hun verkoopregels hebben aangepast aan de volatiliteit, legde Agureev uit. De uitbraak heeft echter belangrijke en onvoorspelbare gevolgen, aldus Agureev.
Alrosa kwam afgelopen maandag met haar lange termijn klanten en vertegenwoordigers van het Antwerpse World Diamond Centre (AWDC) bijeen om de marktsituatie te bespreken, zo meldde de mijnwerker vrijdag in een verklaring. De belangrijkste kwestie voor aanwezigen was om garanties te ontvangen van flexibiliteit in de aankoop, merkte Alrosa op.
Alrosa biedt overeengekomen hoeveelheden ruw aan lange termijn klanten aan via een programma dat vergelijkbaar is met het zichthoudersysteem van De Beers. Net als De Beers heeft Alrosa in de tweede helft van vorig jaar bepaalde concessies gedaan, waardoor de kopers minder aankopen konden doen dan gebruikelijk vanwege de zwakke vraag naar geslepen producten en een overaanbod aan goederen.
“De transparantie van Alrosa over de huidige situatie en hun engagement om flexibiliteit te behouden met betrekking tot de aankoopcontracten is zeer geruststellend voor hun klanten in Antwerpen“, voegde AWDC CEO Ari Epstein eraan toe.
De Beers versoepelde ook zijn regels op zijn zicht in februari, waardoor klanten hun aankopen van ruw materiaal bestemd voor de Chinese markt konden uitstellen. De verkopen van De Beers daalden in de loop van de maand met 28% op jaarbasis tot 355 miljoen dollar.