De verkoop van juwelen in de VS is in februari gestegen, gestimuleerd door de overheidsstimulansen van januari en de cadeaus voor Valentijnsdag, aldus Mastercard SpendingPulse.
De verkoop in de categorie steeg met 6% op jaarbasis tijdens de “maand van de liefde“, aldus Mastercard vorige week in een persbericht. De inkomsten uit e-commerce stegen met 63%, terwijl de uitgaven in alle categorieën in totaal met 4,6% stegen en online met 55% toenamen.
“De stimulans die begin januari werd gegeven, lijkt de consumentenuitgaven in januari en begin februari te hebben gestimuleerd“, verklaarde Mastercard.
In de meeste staten stegen de consumentenbestedingen, maar een reeks winterstormen in het zuiden beïnvloedde de verkoop in het gebied. In veel steden in Texas daalden de verkoopcijfers op 17 februari met 35% tot 50% ten opzichte van een jaar eerder, als gevolg van vriestemperaturen en stroomuitval. De stormen hadden ook een invloed op de online verkoop in de staat. Aangezien Texas doorgaans goed is voor ongeveer 10% tot 11% van het totale volume van de detailhandel in de VS, had het slechte weer een negatieve impact van 2,2% op de totale groei tijdens de week die eindigde op 20 februari.
De verkoop herstelde zich toen het weer opklaarde, met dagelijkse bestedingen die met meer dan 30% toenamen op jaarbasis in verschillende Texaanse locaties.
“Terwijl de verkoop in de winkels lichtjes vertraagde als gevolg van de winterstormen, bleven de consumenten zich online aandienen,” zei Mastercard senior advisor Steve Sadove. “Van juwelen tot kleding, e-commerce heeft deuren geopend voor consumenten om online te winkelen terwijl warmere dagen, wijdverspreide vaccinaties en het versoepelen van beperkingen aan de horizon lijken te verschijnen.”
Ondertussen gingen de consumentenuitgaven voor meubelen en huishoudartikelen door, waarbij de categorie jaar op jaar met 9% steeg. Hoewel kleding tijdens de periode met 5% daalde, gaven de e-commerceaankopen voor deze divisie een piek te zien. In februari werd 74% van alle kleding online gekocht, vergeleken met 48% een jaar eerder, voegde Mastercard toe.