De Beers’ ruw verkoop steeg in december, zij het in een langzamer tempo dan in de voorgaande maanden, omdat de gestage vraag van de detailhandel in de aanloop naar de feestdagen de handel op het ruwe en geslepen niveau ondersteunde.
De laatste verkoopcyclus van het jaar bracht $440 miljoen op, een stijging van 3% ten opzichte van de $426 miljoen die de mijnbouwer een jaar eerder noteerde. Echter, was het cijfer 5% lager dan de $462 miljoen van de november-cyclus.
“De positieve vraag van de consument naar diamanten sieraden als we het eindejaarsseizoen ingaan, ondersteunt de voortzetting van de kleinhandel bestellingen voor geslepen diamanten uit de midstream sector van de diamantindustrie,” zei De Beers CEO Bruce Cleaver. “Dit ondersteunde op zijn beurt de gestage vraag naar de ruwe diamanten van De Beers tijdens onze laatste verkoopcyclus van 2020.”
De verkoop is de vierde opeenvolgende jaar-op-jaar stijging van De Beers, met de cijfers die het zicht van vorige week omvatten, evenals de veilinginkomsten. Het bedrijf verhoogde de prijzen met 1% tot 2% op geselecteerde items waarvoor het een goede geslepen vraag waarnam – namelijk 0,75-karaats ruw en groter. De Beers veranderde ook de assortimenten die het aanbood, aldus marktinsiders.
De prijzen van kleinere diamanten waren meestal onveranderd, aangezien de markt voor geslepen onder 0,50 karaat momenteel zwakker is, voegden de bronnen toe.
“Terwijl de diamantindustrie het jaar op een positieve nota beëindigt, moeten wij de risico’s erkennen die de aan de gang zijnde Covid-19 pandemie voor het herstel van de sector, zowel voor de rest van dit jaar als in 2021, voorstelt,” Cleaver waarschuwde.