De diamantverkopen van Alrosa stegen in november tot het hoogste niveau sinds januari, omdat de klanten hun ruwvoorraden in de aanloop naar de feestdagen bleven aanvullen.
De opbrengst van ruwe en geslepen goederen steeg 36% jaar op jaar tot $390,5 miljoen, meldde de Russische mijnwerker. De ruwverkoop verhoogde 33% tot $374,1 miljoen, terwijl de verkoop van geslepen goederen bijna tot $16,4 miljoen, van $5,8 miljoen een vroeger jaar verdrievoudigde.
“De vraag naar ruwe diamanten van onze belangrijkste klanten in november bleef sterk genoeg omdat ze hun voorraden op het normale niveau brengen te midden van de seizoensgebonden groei van de vraag naar diamanten sieraden in de VS en China,” zei Evgeny Agureev, plaatsvervangend CEO van Alrosa.
De verkoop van Alrosa was robuust in januari voordat het in het voorjaar en de vroege zomer instortte toen de coronaviruspandemie toesloeg. De ruwvraag is sinds augustus consequent gegroeid, omdat er geslepen tekorten ontstonden en de fabrikanten zich begonnen voor te bereiden op de feestdagen.
Ondanks het herstel in de tweede helft daalde de verkoop met 23% tot 2,28 miljard dollar in de eerste 11 maanden van het jaar, waarbij de ruwinkomsten met 25% tot 2,18 miljard dollar daalden. De geslepen verkoop steeg met 86% tot $98.4 miljoen, mede als gevolg van de overname van diamantfabrikant Kristall door Alrosa in het najaar van 2019.