De online verkoop heeft dit jaar in de VS een nieuw hoogtepunt bereikt op Black Friday, aangezien meer consumenten zich tot online aankopen wendden, te midden van de angst voor de pandemie.
De digitale uitgaven stegen 22% jaar op jaar tot 9 miljard USD, met consumenten die tot 6.3 miljoen USD per minuut spendeerden. Niet alleen is dat totaal het hoogste voor Black Friday, het is ook de tweede hoogste online omzet op één dag in de geschiedenis van de V.S., achter Cyber Maandag vorig jaar.
“We zien een sterke groei, omdat de consument het winkelen van offline naar online blijft verplaatsen dit jaar,” merkte Taylor Schreiner op, directeur van Adobe Digital Insights. “Nieuwe spelconsoles, telefoons, slimme apparaten en TV’s… delen dit jaar online ruimte in de winkelwagens met ongebruikelijke Black Friday aankopen zoals levensmiddelen, kleding en alcohol, die normaal meer in de fysieke winkel zouden worden gekocht.”
De consumenten volgden hun plannen om in de aanloop naar Small Business Zaterdag bij kleinere detailhandelaars te gaan shoppen, waarbij de Black Friday verkoop bij dergelijke bedrijven 545% hoger lag dan op een gemiddelde dag van de vorige maand. Toch hebben ook grote bedrijven een sterke vooruitgang gezien. Tijdens de twee dagen van Thanksgiving en Black Friday zagen de e-commerce giganten hun verkopen met 403% stijgen ten opzichte van het daggemiddelde van oktober, terwijl kleinere retailers in dezelfde periode een stijging van 349% zagen.
Ook het winkelend publiek geeft meer uit dan vorig jaar. De uitgaven per dag bedroegen 2 miljard dollar op 24 van de eerste 27 dagen in november. Zeven van die dagen overschreden ze 3 miljard dollar, een stijging ten aanzien van slechts drie dagen in dezelfde periode vorig jaar.
Cyber Monday 2020 wordt allicht de grootste online verkoop dag in de geschiedenis, volgens Adobe, die voorspelde dat de uitgaven van de dag 15% tot 35% jaar op jaar zouden stijgen tot tussen de 10,8 miljard dollar en 12,7 miljard dollar.