Afbeelding: Real is Rare campagne – DPA
De Diamond Producers Association (DPA) heeft plannen onthuld voor een radicale revisie waarbij het haar naam zal veranderen en de tagline “Real Is Rare” zal laten vallen.
Vanaf 1 juni onthult de marketinggroep een nieuwe identiteit en lanceert nieuwe consumenten- en handelswebsites en sociale-mediacampagnes, aldus David Kellie, de nieuwe CEO van het DPA.
“Alles wat je van het DPA kent, zal opnieuw worden gelanceerd en een nieuwe naam krijgen“, aldus Kellie, een voormalig marketingdirecteur van Ralph Lauren die in januari Jean-Marc Lieberherr heeft opgevolgd als CEO van het DPA.
De kern is een nieuwe site ter vervanging van Realisadiamond.com, die op 1 juni live gaat en die informatie over diamanten aanbiedt en het DPA omvormt tot een uitgever van inhoud. Het zal ook “hyperactief” zijn op de sociale media tijdens de zomer, zei Kellie.
“Het is onze doelstelling om wereldwijd de nummer één bestemming te zijn voor consumenten die op zoek zijn naar informatie, inspiratie en educatie over de hele wereld van natuurlijke diamanten“, legde hij uit.
De herlancering in de VS en Europa is gepland voor 1 juni via een webinar, gevolgd door Azië op 1 juli. De organisatie zal zich richten op de ontwikkeling van de websites en haar sociale-mediale aanwezigheid tot en met augustus, en zal dan een eindejaarscampagne uitrollen vanaf september, gericht op een grotendeels jonger publiek.
“De consument die we aanspreken is jonger dan het publiek dat nu sieraden aankoopt. We moeten een jonger publiek aantrekken en met hen spreken in een taal die anders is dan wat er op dit moment wordt gesproken.“
Het DPA is in 2015 opgericht met het mandaat om categoriemarketing te ontwikkelen namens de diamantindustrie. Dat kwam nadat De Beers met de lancering van Forevermark in 2008 de overstap maakte van generieke marketing naar een meer merkgerichte strategie.
Gefinancierd door zeven van de grootste mijnbouwbedrijven, met name De Beers en Alrosa, was de campagne van DPA tot nu toe gericht op het concept “Real Is Rare, Real Is a Diamond“, waarbij het idee werd gepropageerd dat natuurlijke diamanten de echte emoties tussen koppels vastleggen.
De nieuwe look van DPA zal er niet zijn om de in het laboratorium gekweekte sector aan te vallen, benadrukte Kellie, maar voegde eraan toe dat ze zouden blijven werken om de “integriteit” van de diamantindustrie te verzekeren. De nieuwe campagnes zullen zich richten op het middensegment van de markt, waarbij bedrijven zoals lokale en onafhankelijke juweliers en bedrijven in winkelcentra worden ondersteund.
“De Cartiers en Bulgari’s van deze wereld leveren prachtig werk in het zeer hoge segment“, legde hij uit. “Het publiek dat we aanspreken is veel meer een mid-tier publiek. Ze willen luxe, maar ze willen niet betutteld worden omdat ze zich geen hoge luxe kunnen veroorloven.“