De uitgaven voor e-commerce in de VS zijn tijdens de eindejaarsperiode tot een recordhoogte gestegen door een toename van de aankopen via smartphones, aldus Adobe Analytics.
De inkomsten stegen met 13% op jaarbasis tot $142,5 miljard tijdens de periode november-december, waarbij de aankopen van de consument via smartphones voor het eerst meer dan $50 miljard aan omzet opleverden en goed waren voor 84% van de groei van de onlineverkoop. Elke dag van het seizoen werd er voor $1 miljard of meer verkocht, behalve op kerstavond, toen er $850 miljoen werd verkocht.
“Smartphones zorgden voor een enorme groei in de online verkoop dit eindejaarsseizoen, en we verwachten dat de mobiele handel zal blijven groeien naarmate de ervaring verbetert,” zei Jason Woosley, Adobe vice-president van commerce. “Mensen zijn vandaag de dag meer verbonden dan ooit tevoren. We hebben allemaal een smartphone op zak, en dat is echt de drijvende kracht achter de opleving van de mobiele handel en e-commerce in het algemeen. Je kunt letterlijk iets bedenken wat je nodig hebt, en het dan gewoon meteen kopen.”
Juwelen en cosmetica zagen het grootste deel van de verkoop via smartphones, met 46% van de online aankopen op zo’n apparaat, terwijl kleding en schoeisel op de tweede plaats kwamen met 45%. Consumentenelektronica zag het laagste percentage van de verkoop via de telefoon.
De online aankopen voor de vijf dagen van Thanksgiving tot en met Cybermaandag stegen met 18%, waarbij de uitgaven in de week voor Thanksgiving met 26% toenamen. De stijging van de verkoop werd gedreven door het vroege begin van het eindejaarsseizoen dit jaar, met detailhandelaren die eerder dan gebruikelijk deals aanboden, verklaarde Adobe. De opbrengsten van het online winkelen bereikten zes dagen eerder dan het vorige jaar $100 miljard, en bereikten dat cijfer op 9 december tegenover 15 december in 2018.
Adobe meet gegevens van triljoenen bezoeken aan de Amerikaanse sites van 80 van de top 100 online retailers.