beeld: LVMH
LVMH en zangeres Rihanna lanceren een nieuw luxemerk, Fenty, in de vorm van een nieuw huis binnen de luxereus.
Volgens een persbericht van LVMH zal het nieuwe assortiment schoenen, confectiekleding en accessoires omvatten, die volgens Business of Fashion ook juwelen zullen inhouden. In de publicatie staat dat de zangeres een belang van 49,99% in de samenwerking zou hebben en dat LVMH 30 miljoen euro aan financiële steun heeft toegezegd.
Het Parijse merk heeft de lanceerdatum vastgelegd voor het voorjaar van 2019, wat dus binnenkort zou moeten plaatsvinden.
Het aanbod is ongebruikelijk op verschillende vlakken. Enerzijds werkt LVMH aan het revitaliseren van haar historische merken, in plaats van nieuwe merken te lanceren. Volgens The New York Times verkocht LVMH haar eerste originele haute-couture poging, Christian Lacroix, in 2005.
Aan de andere kant zal de zangeres, die Robyn Rihanna Fenty heet, de eerste Afrikaans-Amerikaanse vrouw zijn die een LVMH bedrijf zal leiden.
“Van Kanye West tot Jessica Simpson – rappers, zangers, zangers, acteurs en reality TV-sterren zijn er in overvloed om hun eigen productlijnen te bezitten in warenhuizen en andere aanverwante instellingen,” schreef Nadra Nittle in Vox. “Maar het hebben van een luxehuis ter ere van hen is voor de meeste beroemdheden ontoegankelijk. Rihanna zou een van de weinige zijn die de wereld van de haute couture zou betreden.”
Rihanna, die wordt gevolgd door 70 miljoen mensen op Instagram, is al verbonden aan LVMH voor de marketing van haar Fenty Beauty assortiment. Bernard Arnault, President en CEO van LVMH, zei in een verklaring dat deze joint venture hem ervan had overtuigd dat ze “een echte zakenvrouw, een echte CEO en een uitstekende manager” was.
Hij voegde toe: “Om Rihanna in de lancering van Huis Fenty te steunen, hebben wij een begaafd en multicultureel team, dat door de middelen van de groep wordt gesteund.”
Dit team omvat Jean-Baptiste Voisin, Chief Strategy Officer van LVMH, die volgens Business of Fashion de nieuwe voorzitter van de joint venture zal zijn.
De zangeres verklaarde in een persbericht: “De heer Arnault gaf mij de unieke kans om een modehuis in de luxe sector te ontwikkelen, zonder artistieke beperkingen. Ik had me geen betere partner kunnen voorstellen, zowel creatief als commercieel”.
In 2017 had de zangeres samen met Chopard aan een reeks sieraden gewerkt.